RSS Feed

* * * KRENTJEBRIJ * * *

Geplaatst op

fotoC1000 redt Krentjebrij

Voor veel inwoners van de Noordelijke en Oostelijke provincies was het even schrikken toen bekend werd dat de productie van Krentjebrij (ook wel watergruwel of Bessola genoemd) werd stopgezet.

Door de verhuizing van de Friesche Vlag fabriek van Groningen naar Nijkerk, dreigde de productielijn van Krentjebrij verloren te gaan. Omdat C1000 Noordelijke roots heeft, hebben de inkopers van C1000 hun uiterste best gedaan om dit geliefde product te redden.

In samenwerking met Friesche Vlag en het biologische zuivelbedrijf Vecozuivel is daarom de productie van Krentjebrij veilig gesteld. Vanaf begin september zal de krentjebrij onder de naam Bessola in de vertrouwde verpakking weer te vinden zijn in de schappen van de C1000.

Voorlopig is C1000 de enige formule die het product val voeren. Door deze actie laat C1000 zien dat de Noordelijke roots niet vergeten worden; een product als Krentjebrij hoort daarom dus in de C1000 winkels thuis.

(bron: huis aan huisblad: Week in Week uit, Borger, Odoorn e.o.)

*********************************************************************************
Grunneger resepten.

Krentjebrij

Wat mout der in:

2 kan wotter, n haalf kan bosbeern sap (oet reformwinkel), 2 puutjes krinten, 2 puutjes rezienen, 4 piepknail, twij haandjes vol görde, 4 onze sukker.

Hou mout je t doun:

Krinten en rezienen wellen loaten.
Zet de twij kan wotter op stel in n pane en moak t aan de kook.
Dou de sukker d’r bie en de piepknail.
Dou de welde krinten en rezienen d’r bie en de görde en loat dai haile brut koken tot t zo’n beetje goar is.
t Leste ketaaier t bosbeern sap der bie in.
Nog even en joen krentjebrij is kloar om te eten.

Instuurd deur: Cor Uildriks oet Sapmeer, der ston bie "Krentjebrij zoals mien moeke t muik."

*******************************************************************************

(kleine ode aan drs. Mallebrootje van het voormalig jonge ding uit de achterban) 🙂

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. wij zijn zo blij
    met krentjebrij

    Beantwoorden
  2. antoinette duijsters

    Weer wat geleerd, hier in Limburg is krentebrij of krentenpap, rijstte pap met krenten en rozijnen.:-)

    Beantwoorden
  3. Nooit gehad, maar ik eet wel rijstebrij. Vooral omdat er GEEN suiker in zit.

    Beantwoorden
  4. zou ik de enige
    zijn die erom
    moet lachen
    (kan maar zo)
    🙂

    Beantwoorden
  5. Je maakt ook goeie reclame voor de C1000.

    Beantwoorden
  6. ja krentjebrij is me wel bekend, m’n moeder hefft me er mee verwend…..

    Beantwoorden
  7. lijkt wel een beetje op Rote Gruetze. wat luxe, zeg, met zo veel piepknail.

    Beantwoorden
  8. Een C uit duizenden…. de Krentjebrij gered!!
    Mense mense, dut binne goed nieuws! Ok vor een Westfriezin…Koekje erbij? :-))
    Smakelijk liefs, CobyReactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  9. klinkt niet echt blij Ton:)
    met een zachte g Antoinette
    geef mij moar een stukske vlaai:)
    joa ik krieg d’er veur betoald ja K.:)
    fijn Cor:)
    lijkt wel Deens röttgreu med flöde- zoiets MD)
    Haha Coby, goed gesnopen, koekje erbaai? of is dat weer ergens anders, liefs van maai:^)

    Beantwoorden
  10. Ik sluit me graag aan in de rij
    voor de geredde krentjebrij! 🙂

    Beantwoorden
  11. Bart, de oprichting van het behoud
    van het streekgerecht is in de maak:)

    Beantwoorden
  12. …en ik vind het nog écht heel lekker ook! Vooral als het ijs- en ijskoud is… :))

    Beantwoorden
  13. Bart: maar dat is met een Beerenburger durbie:))

    Beantwoorden
  14. Zelf gemaakt een stuk lekkerder.
    maar vind kruutmoes nog smakelijker.
    groet Luuk

    Beantwoorden
  15. Met name de gort vind ik niet echt lekkar. Sorry….., maar wel goed van C1000.

    Beantwoorden
  16. O ja? Zeker elke dag gratis brij een jaar lang?

    Beantwoorden
  17. driekeerdaagskittyhetiseengruwel)

    Beantwoorden
  18. gorde waar zitten die puntjes
    zwol, tsja ik heb echt gelachen

    Beantwoorden
  19. Luke heb het echt nog nooit geget’n
    is drs. Mallebrootje dan écht vergeten?

    Beantwoorden
  20. amelie.pardouze

    Lekker no, dat gjit er wol yn jer!!
    Maar Annet er lijken wel garnalen in te zitten (op de foto)…?

    Beantwoorden
  21. hey Amelie: fries
    nu ik goed kijk lijkt het wel op menstruatie, oh boy:~)

    Beantwoorden
  22. amelie.pardouze

    euhel, niet te goed kijken, dan maar Annet! 😉

    Beantwoorden
  23. Vroeger wel eens gegeten maar ik ben er geen liefhebber van!
    gr eva

    Beantwoorden
  24. Krentjebrij ziet er wel lekker uit maar het woord watergruwel doet het ergste vermoeden.
    Bij brij moet ik altijd aan pap denken. Ik heb als kind al zo geleden.
    Groetje

    Beantwoorden
  25. jacob hesseling

    Fantastisch , Annet ik ga morgen direct kijken !

    Beantwoorden
  26. Leuk Annet:-)
    Mijn moeder maakte het vaak op mijn verjaardag.
    Ik mis citroenen in het recept.
    C-1000; aha.

    Beantwoorden
  27. Toch heb ik iets tegen een woord waar brij in zit

    Beantwoorden
  28. dank voor het reageren:
    EJW
    Jacob
    Laila
    Pacopainet

    Beantwoorden
  29. nog niet helemaal aanwezig
    Pacopainter bedoel ik

    Beantwoorden
  30. Ingrid van den Bergh

    Dit gaf ik vroeger aan mijn meisjes, ze vonden het lekker. Ennuh: ik kon het dialect lezen en verstaan, misschien omdat ik jaren op de (Noord)Veluwe heb gewoond?

    Beantwoorden
  31. hier loopt wat rond met krentebaard…
    niet zo lekker.
    dus moet ik maar eens naar de C1000

    Beantwoorden
  32. tis aans hier moar liekt dur wel op, dunkt mie Ingrid:)
    Fra: krentenbaard, krententaart, laat maar lopen, ga het even opkoekelen, is iets van vroeger………

    Beantwoorden
  33. Met je briefje bij de super langs gegaan, maar die ingrediënten kenden ze hier niet… Maar ja, het is dan ook geen C1000-super.

    Beantwoorden
  34. Marijke van der Scheer

    Kep het vroeger toen ik nog geen kindjes had, tot ze (toen ze er wel waren) het huis verlieten vaak gemaakt. Altijd iets zoeter dan aangegeven stond op het recept.
    Lekker, maar ook een beetje vies vond ik het eigenlijk.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  35. Ron, dat klopt vast dat ze dat in Griekenland niet hebben:)
    Marijke: het heet ook niet voor niets gruwel:)

    Beantwoorden
  36. Ingrid van den Bergh

    Klopt, ’t is anders. Maar ik heb ook een talenknobbel dus wellicht is het de combinatie.
    Ik kocht het in een pak, anders dan Marijke (14:30). Misschien is het wat minder waterig (dus lekkerder) als je het zelf maakt. Dat heb ik altijd met griesmeelpap of – pudding. Ik houd er wel van als die een beetje taai is.

    Beantwoorden
  37. oooh gruwel…ik pas even annet 😉

    Beantwoorden
  38. dit log is eigenlijk een ode aan Remco Campert met zijn creaties als drs. Mallebrootje en veldwachter Bonkjes en ook boer Kniepma. Mallebrootje had altijd vreemde recepten.
    Die ik ook vaak had in mijn blaadje Snorharen.
    Soms kom je je zielemaat zomaar teugen.
    Dank Ingrid en Gala:))

    Beantwoorden
  39. boer Kneupma was het……

    Beantwoorden
  40. En dan nog zeggen dat de C1000 geen fratsen heeft. Dank voor het heerlijke recept, ga het zeker uitproberen:)

    Beantwoorden
  41. Ha Mieke, leuk dat je hier was:)

    Beantwoorden
  42. Ik weet dat het lekker is maar wát ziet het er víés uit…Het recept is een gedicht.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  43. het is een gruwel Zintuigen:)

    Beantwoorden
  44. Gruwelijk lekker! Maar eh,
    was het niet rode bessensap inplaats van bosbessensap? Het smaakte zuurzoet en bosbessen zijn echt zoet.

    Beantwoorden
  45. Wat ben ik blij met het recept ik maak het nu steeds voor mijn vader,die zegt al he net als vrouger.

    Beantwoorden

Geef een reactie

