RSS Feed

*** KOE IN DE WEI ***

Geplaatst op

blog uit 2007

Een koe uit het Gelderse Vorden
stond dag en nacht op stal
dat was geen pretje voor haar
en haar collega’s al met al

Ze dacht aan spelletjes als dammen
en ganzenborden
ze wilde grazen in de zon en
lopen in de regen
daar kunnen koeien heel goed
tegen
als het maar niet te heet is
en de regen maar niet te
veel is

Ze had gehoord van een
heel ander oord
dat in het hoge Noorden
lag
(nou ja, zo hoog was het
daar ook weer niet)
Ze belde met haar mobieltje
naar haar nicht, zij heette
Krieltje
of er iets te regelen
viel
die loeide terug door haar
mobiel
‘kom toch hier, wij hebben
een héle grote wei
daar kunnen jullie allemaal
bij’

De koeien bevrijden zich
met hulp van een paar jonge
stieren en een kolonie sterke
mieren
En togen langs nog stille
binnenwegen
langs kade’s en stegen
op weg langs ‘s Heeren
wegen

Voor de goede orde
keken ze onderweg goed
naar de plaatsnaamborden
Daar stond nicht Krieltje al te
gebaren
En wisten ze dat ze op de
goede weg waren

‘Kumpt d’er maor bie’
zei Krieltje de koe
En zo lopen al die koeien
uit het Gelderse Vorden
nu te genieten van het malse
gras in het Drentse Coevorden

(Voor nicht Krieltje was het
uiteindelijk toch te veel, zij
riep ‘ik boek een goedkope
vlucht, boe boe’

en naar verluidt gaat het
gerucht ging zij naar het
Amerikaanse Vancouver toe)

tekst en tekening by: Annet Lemaire
animatie: Hilko Hulzebos

(blog uit 2007)

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Mooi een koeiensprookje in dichtvorm

    Beantwoorden
  2. Hello my dear!

    wat een geestig gedichtje!
    En die gekke animatie er bij…
    Leuk!

    Hadden we niet eens bij het VK-blog een koeien-item?
    Ik kan me vaag zoiets herinneren…

    Ik had toen een mal plaatje van drie koeien die borden droegen met daarop: “Eat more chicken”

    Dagdag..
    Het sneeuwt op je blog…. heerlijk!

    X, Marlou

    .

    Beantwoorden
    • Zou maar zo kunnen….weet het niet meer…..
      Het ligt eraan in wat voor ‘mood’ ben om zorgeloos vlees te eten.
      Heerlijk: niet nadenken……

      Ja het sneeuwt hier…..de laatste sneeuw is weblogsneeuw….
      Wou ik gebruiken voor een gedicht…

      Zie joe.

      Smiksmak🙂

      X Annette

      Beantwoorden
  3. Mevrouw Aafjes toch
    wat een vrolijk lied is dit
    lijkt krek Bertus snit

    Beantwoorden
  4. zeer van genoten!

    Beantwoorden
  5. lichtpaars/lila lukte dus niet….

    Beantwoorden
  6. Agossie, die nicht Krieltje.

    Beantwoorden
  7. Ha Annet, wat een vrolijke boel daar in de wei
    een leuke tekst ,en de tekening doet de rest,
    en zo blijven de koetjes in beweging.
    Liefs een zondags groetje.
    Christiene

    Beantwoorden
  8. Dag liefffie,

    het is nu tijd om weer eens een paar weken te stoppen met bloggen. Althans voor mij…
    Jij doet het eigenlijk ook regelmatig en daar leer ik van, dat het niet uitmaakt of je er een tijdje niet bent.
    Toch?
    Als je maar niet voorgoed weg bent…😦

    Tot in januari… Ik zie je wel op fb
    Dikke knuffel van mij………

    Beantwoorden
    • Kun jij zien dat ik bij jou ben geweest? Gister was dat namelijk. Ik was zo moe en heb alleen gelezen. Het is allemaal veel te veel……reeds……Nam ik op FB de fakkel aan en over van den dichter D. maar het is vrijblijvend, geen (hoe leg je dat uit). Loslaten heb ik mezelf al een tijd geleden aangeleerd. Wil me niet verplicht voelen….zoals hier dan. En ga dingen niet forceren. Toen we nog VK-bloggers waren was de drang groter. Stel dat je er iets mee mee kon verdienen!

      Marlou zie joe.

      Knuffels en pretjes van Annette🙂

      Beantwoorden
  9. Lieve Annet, wens je mooie Kerstdagen, en een gezond en gelukkig Nieuwjaar.
    en voor nu een gezellig weekend,
    lieve groet Christiene.

    Beantwoorden

Geef een reactie

