Jan Lemaire Sr.: van schoenmakersleerling tot acteur

Geplaatst op

foto

Mijn vader Johannes Jozef Petrus (zeg maar Jan) Lemaire Senior geboren in 1884 te Utrecht begon zijn loopbaan als schoenmakersleerling. Daarna werd hij conducteur op de tram in Amsterdam. De tram voerde langs het Paleis van Volksvlijt. Hij zag er de glamour en de glitter, de aangeplakte kleurige affiches en als romantische jongeman wist hij wat hij wilde worden: acteur.

Hij heeft bij verschillende toneelgezelschappen gewerkt. Bij het gezelschap van Nap de la Mar (de vader van Fien), Herman Bouber en Herman Heijermans. Dit heeft zich afgespeeld in het begin van de 19e eeuw. Over Nap de la Mar vertelde hij vaak de volgende anekdote. Na de voorstelling werd het geld verdeeld over de toneelspelers en Nap de la Mar deed dat als volgt:’ jij een gulden, ik een gulden, jij een gulden, ik een gulden’ tot hij de hele kring acteurs rond was geweest. Mijn vader vertelde dat op grappige toon. Hij vond dit een mooie witz. Hij kon meesterlijk vertellen en was altijd het middelpunt van het bezoek dat we hadden. Tot slot legde hij graag de kaart voor iemand. Hij kon iemand behoorlijk raak typeren en wat er voor moeilijkheden of voorspoed op zijn pad zouden komen. Mijn moeder vond dit ergens maar onzin. ‘’Ach ga weg jij’’, zei ze tegen hem. Ze was bang voor de serieuze kant van het leven. ‘‘Let maar op, je zult zien’’ antwoordde hij dan en er gleed een grimas over zijn gezicht. Er heerste een plagerige niet onplezierige sfeer. Mijn vader had het goed getroffen met zijn veel jongere vrouw. Het was zijn derde huwelijk. Maar daarover later meer:>) foto: Jan Lemaire op 19-jarige leeftijd

In een boek dat mijn broer over de familie maakte is mijn vader in Amsterdam geboren. Tegen mij zei hij altijd Utrecht….In het geboorteregister staat Amsterdam. Nou dan zal dat wel kloppen 🙂

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

Eén reactie Volgende »

  1. Mooi. Ik hou van ‘ouwe plaatjes’.

    Beantwoorden
  2. Deze had ik dus gemist, prachtig Annet.

    Beantwoorden
  3. Hier stonden reacties van de redactie van de Volkskrant: welkom enzo…..ik begreep er niets van…..bleek dat de redactie al een jaar m’n andere weblog las…….Ze hebben de reacties weggehaald….zegt wel iets hè……dat doet maar……

    Beantwoorden

Plaats een reactie