RSS Feed

* De kunst van SAMEN leven *

Geplaatst op

Zelfonderzoek.

Heb je vijanden lief….kan dat? O, je hébt geen vijanden? Nou ja, we bedoelen die irritante collega,

die sneue ex, dat lastige familielid. Moeilijke mensen in je hart sluiten vereist zelfonderzoek. En oefening. Maar het kan!

Acceptatie, echte diepe acceptatie, betekent dat je iets in jezelf verandert, waardoor je geen last meer hebt van wat een ander je aandoet. En dan zonder jezelf te pantseren, af te stompen of onverschillig te worden.

Hoe doe je dat?

Onplezierige confrontaties kun je gebruiken voor je eigen persoonlijke groei. Als iemand iets akeligs tegen je zegt bijvoorbeeld, je bekritiseert, kun je dat onderzoeken op waarheidsgehalte. Coach Frank: ‘Ooit zei iemand tegen me dat ik zo negatief was, omdat ik alles wat hij voorstelde om samen te doen, direct afkeurde. Dat heb ik onderzocht en ik zag dat hij gelijk had, dat ik te haastig oordeelde’ Dat brengt bewustwording van oude patronen, en dus zelfkennis. En soms toont onderzoek aan dat het niet waar is wat de ander zegt. ‘Dan kun je het ook bij de ander laten, zegt Frank. ‘Iemand zei eens tegen mij: ‘ik vind jou niet leuk’. Daar heb ik een paar minuten flink mee gezeten, en toen besefte ik : ik vind mezelf wél leuk. Op dat moment kon ik het van me af laten glijden. De helft van wat je te horen krijgt , heeft helemaal niets met jou te maken, maar zegt iets over de afzender.Zelfs als mensen je vervelend behandelen, kun je beseffen dat hun gedrag met henzelf te maken heeft, en niet met jou. En dat je niet verantwoordelijk bent voor hun verwachtingen ten aanzien van jou. Weet je, iedereen die je tegenkomt, is met zijn of haar eigen gevecht bezig. Iedereen heeft uitdagingen.’

Fragment uit een artikel in Happinez nr. 7 2014 – Lisette Thooft

warmtegebed

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Klopt. Uiteindelijk komt het toch op jezelf aan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

