RSS Feed

** ZIJN KUSSEN WAREN ALS ROOM **

Geplaatst op

Eerder geplaatst op

foto

Hij was er opeens met krullen en donkere ogen en een ‘lichtgetinte’ huidskleur. Hij heette Jim en zat ergens op een katholieke school. Veertien was ik en hij zeventien. Hij was van de vollemelkkatholieken. Rooms was hij. Zijn ouders waren dat dat weet ik zeker. Zijn kussen waren – zeker weten – van room. Die kenden god en negeerden elk verbod.

We kusten aan het eind van de Kastanjesingel bij het Zwarte Water -daar op dat stille weggetje. Samen met vriendin Lilian S. die ‘liep’ met zijn vriend: Ton. Wij meisjes uit Rotterdam-Schiebroek de jongens kwamen van richting Hillegersberg. Om precies te zijn: Jim kwam uit de Meidoornstraat op weg naar Hillegersberg.

Ik herinner me de grote treurwilg langs de Wilgenleisingel. Snackbar ‘De Smulhoek’ op de hoek van de Meidoornstraat waar vriendin en ik een puntzak patat kochten voor tachtig cent. De patatjes werden klef onder ons geklets en gegiechel en met mayonaisehanden vistte je de laatste frietjes onderuit de zak.

Jim had een Thomos. Een brommer met een hoog stuur. Ik vond ze net iets blitser dan de Puch. Ik droeg zijn foto’s bij me zorgvuldig opgeborgen in m’n Ryam-agenda.

De zus van Jim heette Maria en er werd gezegd dat hun moeder godsdienstwaanzin had. Dat herinner ik me nog.

Op een dag was het dan ook mis. Mijn moeder vertelde me over ‘het’ incident. Ze had op een ochtend een hysterische vrouw onder aan de trap van de flat gehad die haar allerlei verwensingen toeriep. Dat dat toch niet ging, een heidens meisje met haar roomskatholieke zoon.

‘Een vreselijke vrouw’ zei ze. Ik mocht Jim niet meer zien, had de vrouw geschreeuwd.

Ik heb Jim nog één keer gezien. Lilian en ik waren in in het winkelcentrum van Hillegersberg. Jim en Ton stonden daar te praten, hun bruine fietstassen gevuld met kranten. Jim keek me (d)romerig aan met een zachte blik. Ik keek terug. En ik voelde hoe hij daar stond te worstelen tussen de fanatieke god van zijn moeder en zijn natuurlijke verlangen.

Zijn moeder won en ik fietste terug naar de heide omdat ik nou eenmaal een heiden was.

Gieterveen,

Annet Lemaire

(Jim teruggevonden op Facebook en hij vertelde dat hij nog maanden rond onze flat had gebivakkeerd)🙂

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Zoete herinneringen

    Vrolijke groet,

    Beantwoorden
  2. Ik kom zelf niet uit Schiebroek of Hillegersberg, maar kan de locatie wel ongeveer voor mezelf schetsen. Opvallend, een rooms-katholiek in arbeidersstad Rotterdam.

    Beantwoorden
  3. Dank voor de ‘likes’ !

    Beantwoorden
  4. Reacties op FB:

    5Mieke Fielmch, Lucy de Wolff en 3 anderen
    Reacties
    Judith Huber
    Judith Huber Wat een prachtig verhaal Annette!
    Vind ik niet meer leuk · Beantwoorden · 1 · 22 uur
    Annette Lemaire heeft gereageerd · 1 antwoord
    Annette Lemaire
    Annette Lemaire Anne heart-emoticon
    Vind ik leuk · Beantwoorden · 18 uur
    Joyce Wagenaar
    Joyce Wagenaar Smulverhaal smile-emoticon
    Vind ik niet meer leuk · Beantwoorden · 1 · 16 uur
    Mieke Fielmch
    Mieke Fielmch nog voor de nacht..die al eerder begon,lees ik jouw verhaal en slaap ermee in. welterusten,dank!

    Beantwoorden
  5. Hey Annetteke,

    wat heb je dat mooi geschreven.
    En wat snerpend: die moeder die jullie uit elkaar hield.
    Bah! Je zou zo’n mensch toch…

    Ik woonde vroeger naast twee rk-zusjes.
    Die moeder wilde niet dat we met elkaar speelden.
    Ik kwam niet eens de deur in.
    Heb ik nog een naar gevoel van.

    Hoe zou dat nu allemaal zijn?

    Dagdag!
    Dikke joodse knuffels van Marlou

    Beantwoorden
    • Lieve Marlou, ja het is allemaal angst of zoals de boeken zeggen ‘gebaseerd op angstdenken. Wanneer je er op let zie je het steeds vaker…..Daarom is denken in liefde zo opluchtend en bevrijdend.

      Toen ik Jim weer onmoette zei hij dat we elkaar al 50 jaar kennen en dat we anders met elkaar getrouwd waren. Hij was ook een stalker, zei hij🙂

      Het was ook niet zijn moeder maar een tante…..

      Verfijnde klapkusjes van een Gooiling x x x🙂 We all are one❤

      Beantwoorden
  6. Ha Annet,wat een tijden , als je het vergelijkt met deze tijd
    beetje verdrietig, maar een heel mooi verhaal,zo echt!
    Wens je een mooie dag
    liefs groetjes Christiene.

    Beantwoorden
  7. Lieve Annet,
    ik hoop dat het aan de betere hand is met je man.
    Het blijft hier wat stil, maar ik ben je niet vergeten….
    Wens je fijne en vrolijke Paasdagen!!
    Met een knipoog van het zonnetje!
    Liefs een paas groetje
    Christiene.

    Beantwoorden
  8. o nostalgie en jeugdsentiment

    Beantwoorden

Geef een reactie

