RSS Feed

^^ MOET HET UIT ZIJN LIJDEN VERLOSSEN VAN EEN KAT NOU ZOVEEL KOSTEN? ^^

Geplaatst op

bbbb

Lieve Bartje,

Nog nooit was je bij de dierenarts geweest. Ik had een slechte ervaring met inenten tegen kattenziekte. Ik ging en ga er nog steeds van uit dat de natuurlijke weerstand voldoende is bij ziektes. Ja, ik weet, ik weet,  het is een heikel onderwerp. Maar daar gaat het nu niet om.

Heel langzaam werd je wat magerder. En de laatste dagen ging het hard. Je had pijn en je zag er niet meer uit. Een plukkerig mannetje met een pierig staartje. De eens zo koninklijke kat Bart.

Dit doe je je beste vriend niet aan dus het werd een enkeltje naar de dierenarts.

Maar dat dat nu zo duur moest zijn.

Is dat nu echt nodig?

Betreft: # Bart

consult kat                                       31.00

kat narcose inj zoletil 0.5 ml              10.50

1 euthanasie kat                                27.30

betreft administratie kosten                  4.00

Totaal aan medicijnen 10.50

                                                        ——–

                                                        72.80

Bartkat werd bijna 12 jaar (het waren tropenjaren op het platteland)

Update 20.4.2016: was helemaal vergeten dat Bart een aanrijding overleefde….maar het zal toch schade hebben aangericht….

En nu de poezenengelen maar aanroepen…..

Dit alles is een slechte zaak voor de huisdieren in Nederland…

Naar ik vrees (Kees)

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Dag Bartje…

    was je zo ziek, jongen?
    En ging het niet langer?
    Nu heb je rust in de poezenhemel.
    Je bent er altijd gezond en hebt nooit pijn en je vachtje glanst…

    Dag Bartje…

    .

    Beantwoorden
  2. Marlou….wat lief…

    Het ging zo snel met hem….
    Een combinatie van slechte tandjes en de nieren
    en alle vitale organen…..

    Hij heeft een mooi rijk leven gehad…..
    Hij was de koning van het landgoedje hier….
    Een alleenheerser
    Een einzelgänger

    Dank voor je reactie….

    ♥ ♥ ♥

    Annet

    Beantwoorden
  3. Het schijnt moeilijk te zijn op WordPress te reageren….

    Zie de bijdrage van Bart http://ogenenorentekort.blogspot.com/2012/03/wordpress-geklooi.html

    Beantwoorden
  4. …( Kees ) ???…

    Beantwoorden
  5. Goodknight: http://youtu.be/rmYUKqN5i6A ~ vlechtend van woord naar beeld naar zin naar muziek…taalspelen…..

    Beantwoorden
  6. Ja, het is afzetterij. Die specificatie slaat nergens op. Alles staat er 2 keer op en administratiekosten heeft iedere ondernemer. Als je aan de dierenarts vraagt waarom het zoveel moest kosten, krijg je een toespraak over de hoge investeringen die iemand moet doen om dierenarts te worden. Dat is ook zo, maar als de economie bloeide en er zaten 2 praktijken naast elkaar, dan kon het wel voor minder. Wie een investering doet, neemt risico en nu het economisch slechter gaat, draai jij daar voor op, want moraal is voor watjes.

    Beantwoorden
  7. Met het kopen van een pup is het net zo:

    “Jamaar de inentingskosten komen er ook nog bij” ….

    Intussen vragen ze voor een pup (in een wipje gemaakt) oh ja, de dekkingskosten nog….soms zo om en nabij de 1000 euro, dat vangt lekker als je 6 pupjes hebt…..

    Het ergst van het inlatenslapen van je huisdier is het onmeunige (dit is Drents-Gronings) bedrag voor de eigenaar…het leidt tot uitwassen…..Dat is altijd zo, van uitwas komt uitwas…..

    Het is zeker niet in het belang van het dier! En dáár zijn ze toch voor…..

    (oh ja ik weet ineens wie Knutselsmurf is)

    Beantwoorden
  8. We werden hier allebei stil van. Bartje deed ons denken aan onze kater Snuit. Het was op 17 maart j.l. precies 5 maanden geleden dat wij hem hebben laten inslapen.
    We waren toen € 64,70 kwijt. We gaan trouwens 1x per jaar naar de dierenarts.
    Gecondoleerd met het verlies van Bartje en sterkte met het verwerken. Op de raarste momenten zal je aan hem denken. Hebben wij nog steeds met Snuit.
    Ik ga je groeten, ook namens Albert.
    Grtz
    Mara

    De link naar onze kater Snuit:
    http://albertymara.blogspot.com/2011/10/in-memoriam-onze-kater-snuit-is-er-niet.html

    Beantwoorden
  9. Ach, zo’n verdrietig moment. Maar Bartje is op een humane manier pijnloos ingeslapen. Voor iedereen komt eens dat moeilijke moment.
    Mijn buurman is dierenarts, hij kwam even lopend naar mijn huis om de hond in te laten slapen. 125 euro. De behandeling van mijn konijntje bij hem, 85 euro. Het konijntje is alsnog snel daarna overleden. Vorige week moest mijn vriendin haar hond in laten slapen, de dierenarts kwam uit een dorp, zo’n twintig kilometer verderop. Ze vreesde met grote vreze, dat ze het niet kon betalen, gezien de prijs die mijn buurman/dierenarts rekende. Maar zij hoefde maar 65 euro te betalen.
    Overigens, die buurman/dierenarts behandelde de katten uit ons asiel ook. Ze werden ingeënt tegen niesziekte, kregen vervolgens niesziekte, kregen ze weer een spuitje. We hadden een klein asieletje, duizend euro per maand voor ten hoogste 25 katten was wel heel veel. Wat me ook opviel, was, dat de katten, die nog niet ingeënt waren, geen niesziekte overkregen van de zieke poezen en de ingeënte katten wel weer. Dus stelde ik de proef op de som en liet ze direct niet inenten.Bj plaatsing kregen de baasjes een vrijbriefje mee voor de inenting. En echt waar, de katten in het asiel kregen geen niesziekte meer.
    Mijn eigen kat had ik ook niet ingeënt tegen niesziekte. Hij was nooit ziek. Tot hij ingeënt moest worden voor het pension voor de vakantie. En hij was nog niet een week ingeënt of hij kreeg niesziekte. Kattenziekte is natuurlijk een ander verhaal, maar dat komt bijna niet meer voor. Voor honden vind ik inenten tegen de ziekte van Weill wel belangrijk. Omdat we hier op het platteland zitten en de honden wel uit de sloot drinken.

    Beantwoorden
  10. Ik ben ook verbaasd. Ik had geen idee want de laatste keer dat ik er een actief in liet slapen is nu 21 jaar geleden. Toen moest ik volgens mij het consult en de inhoud van de spuit betalen.
    Dat hij drie spuiten nodig had (ja het hart was nog erg goed) is niet verekend.
    Ruim 30 gulden en dat vond ik als bijstandsmoeder al heel wat, ook aangezien het consult hooguit 2 x 5 minuutjes duurde.
    Mijn laatste kat is langzaam vanzelf doodgegaan. Signaal van de naderende dood was dat hij zelfs die whiskas smulbakjes niet weer wilde eten. En dat was dan dat.

    O ja inenten, nooit gedaan. En ik heb nooit meegemaakt dat er een katte- of nies- of wat voor ziekte dan ook kreeg.

    Beantwoorden
  11. Mara, ik heb je blog gelezen over Snuit…hij was práchtig….
    Wat opvalt is het prijsverschil…..(even praktisch gezien)….

    Dank Babbelegoegje….heel belangrijk die punten die je naar voren haalt….Het is bijna niet te geloven die rekening voor dat konijntje….Laten we het maar gewoon uitbuiterij noemen….Misschien kunnen de dierenartsen wel zo vrij handelen omdat het om emoties gaat….Er mankeert heel wat aan de ethiek…..(en niet alleen bij dierenartsen…..)…..

    Wat je schrijft over de ziektes en het enten…..Dit is in kleine kring bekend maar zou veel meer belangstelling moeten krijgen….Ik heb het ook proefondervinderlijk ondervonden….
    De geënte katten werden ziek en de niet geënte niet…….als dat geen bewijs is….De wetenschap wil toch altijd bewijzen?
    Ik blijf vertrouwen op m’n intuïtie……
    We zijn ver afgedwaald van ons ‘oer’ ……

    Beantwoorden
    • Hola Annette,

      Even mijn € 64,70 gespecificeerd
      € 25,70 1 consult
      € 39,00 1 Euthanasie
      € 10,33 BTW Bedrag

      Op 17 juli 2011 kostte de jaarlijkse APK van Snuit € 67,20
      € 25,70 1 consult
      € 21,00 Katten-niesziekte vaccinatie
      € 20,50 Advantage kat 80 (vier pipetjes, elke maand in de zomer toedienen in de nek)
      € 8,61 BTW Bedrag

      Nu hebben we helaas alleen nog maar ons katje Mischou.
      Die heeft haar APK in augustus.
      Zie categorie ‘onze katten’ voor een foto van Mischou.

      Ik ga je een paar fijne lentedagen toewensen.
      De weersvooruitzichten zijn meer dan uitstekend.
      Saludos de
      Mara

      Beantwoorden
  12. Dat had ik ook in gedachten Catharina, 30 euro zoiets…..

    Ik had ook kunnen wachten op een natuurlijke dood bij Bartje maar hij schreeuwde het uit van de pijn…..hij was al bijna weg…..en toch…..

    Dit zijn ijselijk moeilijke beslissingen….

    De pillenmaffia heeft een dominante hand in dit alles…..

    Beantwoorden
    • Ach je moet die €72,80 delen door 12 en dan valt het mee, €6,01 per jaar. Als ze vergaan van de pijn zou ik ook echt niet aarzelen.

      We hebben nu geen dieren (das het mooie van een leasekat, ze kost echt niks) en dus ook geen dierenarts. Ik ook door jouw verhaal dat ik als ik zoiets aan de hand zou hebben dat ik even een belrondje langs dierenartsen zou doen.

      Mijn huisdieren waren in regel nooit ziek. Echter één zomer toen ik met paard en woonwagen op vakantie zou gaan werd mijn laaste kat vergiftigd. Ik vond hem bijna dood weggekropen in de voortuin. Ik heb hem opgenomen achter moeten laten bij de dierenarts die er eerst geen stuiver meer voor gaf. De vriendin die in de vakantie voor de kat zou zorgen heeft hem na een paar dagen opgehaald toen hij er toch doorheen gekomen was. In die vakantie werd het paard ook ziek en heb ik onderweg een plaatselijke dierenarts moeten laten komen. Gelukkig rekenden beide dierenartsen een schappelijke prijs (nog geen 100 gulden voor een kat die 3 nachten in de eigen kliniek verbleef) en wat de vee arts rekende weet ik niet meer, hij vond het vooral prachtig dat hij bij ons moest komen nadat ze ons 2 dagen eerder voorbij hadden zien rijden.

      Beantwoorden
  13. Goodknight: ja allemaal slaatjes…..we zijn te suf…..en lopen erin….

    Samen zijn we sterk….(!)

    Beantwoorden
  14. Ola Mara,

    Jij ook fijne lentedagen gewenst…..

    Saludos!

    Beantwoorden
  15. Gecondoleerd met het verlies van Bartje.
    Onze Kitty hebben we ook op 19 maart in laten slapen, nu twee jaar geleden. Het was heel tragisch omdat de verdoving niet werkte. Haar hart was te zwak om het bloed rond te pompen… Het blijft me verdriet doen als ik er aan denk.
    Het is duur ja, maar wat moet je anders…

    Beantwoorden
  16. Heel vervelend Truus….

    Was verbouwereerd over de prijs…die zag ik pas later….
    Het heeft nogal een impact hoe nu veel mensen, nou ja laat maar zitten…..

    Dank voor je reactie…..

    Beantwoorden
  17. Kaatje: er zit een hele wereld achter….

    Ben nu erg druk met de boomkap…..

    Het komt wel goed allemaal……maar ik kan
    niet tegen onrecht…..sommige dingen kan ik
    hier noch daar vertellen…..

    Beantwoorden
  18. willy Godtschalk

    Wij moesten vanmorgen onze Paddy in laten slapen We hadden ze bijna 13jaar geleden uit het asiel gehaald.Altijd een schat van een poes geweest.maar de laatste tijd kon ze bijna niet meer lopen,ademde ze moeilijk en had ze epilepsie,Dierenarts durfde wij niet meer,want in september 2011 waren wij er voor het laatst voor de inenting en toen was haar schildklier niet goed.Ze voelden in haar keel een verdikking of zo iets en toen bloedafnemen,onderzocht,en toen moest ze pillen voor de schildklier.Ze ging allemaal spugen ervan,at niet meer en toen wilden ze dwangmatige voeding toedienen.Dat vonden wij dieronvriendelijk en hebben daarvan afgezien en zijn gestopt met de tabletten.ook hebben ze toen nog een echo gemaakt.Veel geld kwijt(350 eurie) en bijna onze schat kwijt.Dus ze heeft nog een bonus van bijna 3 jaar gehad.Vanmorgen waren we 98 eurie kwijt voor 1 spuitje SCHANDALIG!
    Geen wonder dat je dierenartsen niet meer vertrouwd,snel rijk worden willen ze van arme A.O.W ers

    Beantwoorden
    • Hier even een reactie van een dierenarts, om even de andere kant van deze zaak te belichten.
      Allereerst, gecondoleerd met het verlies van Bartje.
      Ik lees hier enorm veel termen die mij en al mijn collega’s een messteek in de rug zijn. Zakkenvullers zouden we zijn, rijk..en bovendien is het schandalig dat wij dit over de rug van de toch al zo geraakte mensen doen.

      Hebt u enig idee wat het kost om een praktijk te hebben staan? Met alle apparatuur die er voor moet zorgen dat wij een keurige diagnose kunnen stellen? Hebt u enig idee hoeveel tijd wij achter de schermen kwijt zijn bij ieder patientje? Hebt u enig idee in wat voor een auto de gemiddelde dierenarts rijdt? Even ter illustratie, ik heb een fiets omdat een auto financieel niet uit kan. Hebt u enig idee wat de marge op medicijnen is? In het bijzonder de middelen voor euthanasie?
      Hebt u enig idee wat het kost als je al die behandelingen bij je huisarts of in het ziekenhuis zou laten doen? De kosten in de humane zorg liggen vele malen hoger..alleen dat weten de meeste mensen niet omdat de rekening vrijwel zonder uitzondering doorgaat naar de verzekering die daar keurig voor betaalt.

      Dat wij hierbij worden afgeschilderd als een stel profiteurs vind ik bijzonder kort door de bocht. Speciaal in het geval van een euthanasie omdat het niet alleen zwaar is voor de eigenaar, het is mentaal onwijs zwaar om te doen voor een dierenarts. Zoiets zal nooit “een kwestie van een paar prikjes zijn”..het raakt je echt. Naast de monsters die hier worden neergezet zijn wij namelijk ook gewoon mensen. Echte, met gevoel enzo.
      Het maakt ons als beroepsgroep boos dat mensen altijd en overal maar klagen over de rekening zonder ook maar enigszins te begrijpen wat deze zorg daadwerkelijk KOST.
      Als je deze kosten niet kunt of wilt betalen..dan is het wellicht geen goed idee om een huisdier aan te schaffen. De kat is misschien gratis op een boerderij op te halen en de cavia kostte misschien een tientje in de winkel..maar dat is geen weerspiegeling van wat medische zorg voor een dergelijk dier kan kosten.

      Beantwoorden
      • Sorry maar wat een onzin. Ik moest vandaag 150 euro betalen om mijn kat een spuitje te geven. 100 euro euthanasie, 30 euro consult, 20 euro afvoerkosten.
        Ik krijg de rekening van mijn huisarts thuisgestuurd en ze kost 8 euro per consult en 4,50 euro per herhaalrecept. Echo in het ziekenhuis kost 85 euro. Nogal een verschil. Van alle fancie apparatuur heb ik nog nooit wat gemerkt bij dierenartsen. Meestal is het natte vingerwerk. Standaard wordt een antibiotica en vitamine injectie gegeven. En ik heb al heel wat dieren gehad. Het is altijd hetzelfde.

  19. Oh wat vreselijk dit bedrag. Ronduit a-sociaal. Je zult maar van een uitkering leven of een pensioentje. Dit is toch buiten alle proporties. Eén ding: ik schrijf nooit onzin.

    Beantwoorden
  20. 180 euro voor het thuis laten inslapen van onze 15 jaar oude Britse Korthaar kater. Toen ik er een opmerking over maakte werd de dierenarts boos! Dat het over ordinair geld ging,,,

    Beantwoorden
  21. Gisteren ons Lieve katertje, witok, na 2 nachtjes in de zuurstof kooi, voedsel en injecties, narcose en een keel onderzoek. tumor op zijn stemband dëed hem langzaam stikken. Met veel verdriet besloten voor inslapen….399€ daarvan 98€ voor het inslapen. Ik ben nu niet alleen verdrietig maar begin ook een beetje boos te worden op die DA’s met hun buitensporige rekeningen. Ze hebben ook nog het hoge btw tarief…bah

    Beantwoorden

Geef een reactie

