RSS feed

ZWERFKEI

Geplaatst op

Stadskanaal31

 

 

De zwerfkei is nog een zandkorrel in m'n oog. Het waait hier altijd. Het lijkt Rotterdam wel.
Met hier bedoel ik Stadskanaal.
Knoal zeggen ze hier.
En het ziekenhuis heet zeikenhous.
De lekkerste banketbakker van Nederland zit hier.
Bakker Blom, kom er maar eens om:)
Ook een blinkend schone viswinkel. Vishandel Boels.
En nog veel meer: een Theater – Theater Geert Teis.
Een bioscoop: Smokey. Ooit uitgeroepen tot mooiste bioscoop van Nederland.
En dan vergeet ik natuurlijk van alles. Bij voorbaat excuses.
Altijd die zandkorrel in m'n oog.

Op weg naar huis krijg ik last van hoofpijn.
De zandkorrel is zich gaan slijpen.
M'n hoofd verhardt zich.
De pijn is bijna niet te harden.

Ik rol de auto uit. Like a rolling stone.
Ik ga meteen liggen.
Hier voel ik me thuis
Gieterveen Drenthe.
Hier werd ik eerder geboren.
Hier mag ik mezelf zijn.
Me toevertrouwen aan de aarde.
Hier ben ik zwerfkei.
Ik laat me graag begroeien.

foto: Stadskanaal – Eurobrug – Jan Geertsema xa9

foto: bemost poesje Annet xa9

tekst: Annet xa9

de opdracht was: 'zwerfkei' door  Assyke

Mospoes

 

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. en hoe is het met oog en hoofd?
    er zijn zwerfkeien die het zwerven moe zijn
    en liever blijven waar ze gekoesterd worden

    zoxb4n keitje ben jij ook:)

    wat moest je daar nou in stadskanaal?

    Beantwoorden
  2. Zo dat is een lastige korrel dan… 😉 Onderste foto vind ik prachtig…

    Beantwoorden
  3. de wereld is groot
    maar niet groter dan je huis
    waar het afval wordt

    een bemost beeldje
    lijkt me een goed medicijn
    tegen ied’re pijn

    een fetisj die toont
    dat waar je woont een oord is
    met plezier in ’t hier

    ben je nu ziek of
    gewond, met zo’n grond verblijft
    je piekervaring

    Beantwoorden
  4. Mooi begroeide kei!
    Stadskanaal, tja, daar liggen voor mij ook wel enkele herinneringen. Lang geleden alweer. Nog wel eens goed voor een enkele anaecdote die wel eens te pas komt. Dat hebben ze dan daar wel weer voor elkaar gekregen 😉

    Beantwoorden
  5. Assyke: Stadskanaal ligt hier vlakbij…;)

    Aline: het is het was symboliek:)

    Marius: dank je dichter, zei de bemoste poes, pfffft:)

    Aad: haha, ben benieuwd, Theater Teis? Samengebalde avonturen of anecdotes:)

    Beantwoorden
  6. Kan me niet goed concentreren…m’n hond….

    Beantwoorden
  7. dag Annet,

    drukke tijden (keien verplaatsen en zo..)
    maar leuk je weer even langs te zien varen, zo naar dat wonderwarme gieterveen,

    groet,

    hippo

    Beantwoorden
  8. Stadskanaal brengt herinneringen terug aan een vriendin van vroeger die daar vandaan kwam.
    Ik vind het juist altijd zo waaien in Den Haag als ik vanuit Rotterdam het station uit loop. 😉
    Mooi woord ook ‘zwerfkei’…

    Beantwoorden
  9. Marjelle: er zijn meer waaisteden.dus:)
    Al die flats in Rotterdam en als je dan de hoek omging dan wind…afgeronde gebouwen geven een geleidelijke wind, een zachte gewenning…

    ja eigenlijk uitgezworven kei:)

    Beantwoorden
  10. Ach ach…we moeten ook meer thuisblijven Annet!
    Gaat het al weer beter met die kei in je oog en met die hoofdpijn?

    Zeikenhuis…dat doet mij denken aan een meisje dat op de lagere school moetst melden dat haar zusje in het ziekenhuis lag.
    In het dialect was dat zeekenhoes, maar ze wilde het netjes zeggen en zei: zeikenhuis, waarbij de hele klas begon te lachen.
    Het kind kon wel door de grond zakken!
    gr eva

    Beantwoorden
  11. Hippo: had nog niet gereageerd, je begrijpt misschien….hier waar mijn geliefden liggen…met een kei op hun buik…..de zon laat ze glinsteren maar ook de regen….

    Beantwoorden
  12. Eva: hier zeggen ze het rauw, op ruwe planken…zeikenhous, fleischwagen (kinderwagen)ik kan nu even m’n woordenboek niet vinden…

    Mooie annekedote, zou Toon zeggen:)

    Beantwoorden
  13. Juist die wegwerphondjes zijn zo bijzonder en vol liefde, heel veel sterkte…
    Liefs jannet

    Beantwoorden
  14. Jannet ik denk wat bedoelt ze nu maar ik zei het jou….dit omdat dit over Stadskanaal gaat, eigenlijk, maar ook weer niet, het leven is een raadsel:)

    Beantwoorden
  15. korrel zand en regenboog
    beiden springen ze in ’t oog
    onder die regenboog en onder die kei…
    je liefste makker…daar rust hij
    R.I.P. gouden hond !

    Beantwoorden
  16. wat een mooie gedichtensprong
    onder alle kleuren
    klinkt een gouden gong

    dank lieve Janneke

    Beantwoorden
  17. het zeikenhous … (klinkt nogal incontinent … :-))
    inderdaad, leuke sprongen …
    en zelf vergat ik de opdracht/vraag weer helemaal (sorry Assyke … ;-))

    Beantwoorden
  18. :)) ‘Toevalig’ dat ik zag hoor Bert, wij losse bloggers….ook dit weblog gaat over….

    Where are we going to they’re gonna crucify us….

    Moj Bert:)

    Beantwoorden

Geef een reactie

