RSS Feed

MARGOOTJE

Geplaatst op

 

 

 

Ik zat aan het ontbijt een beschuitje te soppen
Toen zag ik opeens een klein autootje stoppen
Het was een Peugeootje, zo groot, nee, iets groter
Het stond naast mijn theekopje, vlak bij de boter
En ja hoor, daar ging het portiertje al open
En kwam een klein vrouwtje naar buiten gekropen
Heel blond in bikini, een beeldig figuurtje
Ze stond op m'n bord en ze vroeg om een vuurtje
Ze zei: "Ik heet Margootje"
En ik zei: "Hallo"
Ze zei: "Nou daar ben ik dan, he"
En ik zei: "Oh"
Ik vroeg haar, uit wat voor een plaatsje ze kwam
Ze zei: "Nou, wat dacht je, uit Madurodam"

Margootje, Margootje, ze klom op mijn broodje
Ze trok aan mijn haar, ze zat op mijn mouw
M'n kleine vriendinnetje, zo'n neussie, zo'n kinnetje
Ze riep in m;n oor, o ik hou zo van jou
Margootje, Margootje, in zo'n klein Peugeootje
Margootje, Margootje uit Madurodam

Ze was wel erg lief, maar ze werd te aanhalig
Ze wou mee in bad en dat vond ik schandalig
Toen heb ik haar weggebracht in haar Peugeootje
Naar Madurodam en ik zei: "Dag Margootje"
Ik zette haar neer bij het AVRO-gebouwtje
Ik zei: "Nou naar huis en wees een zoet vrouwtje"
Maar 's avonds deed ik de broodtrommel open
Daar zat ze weer achter de koek weggekropen
O, had ik haar toen maar de deur uitgezet
Ze wou in m'n bad en ze wou in m'n bed
Zij werd erg ondeugend en ik schreeuwde kwaad
"Jij Christine Keeler in pocketformaat"

Margootje, Margootje, in een klein pettycoatje
Ze zwom in m'n bad en ze zat op de Vim
Ze kroop in een laatje met zo'n klein behaatje
Ze kroop in m'n binnenzak en fluisterde "Wim"
Margootje, Margootje, kleine idiootje
Margootje, Margootje uit Madurodam

Ik zei dat ik zoiets beslist niet meer wilde
Ze beet in m'n teen en krijste en gilde
En toen is ze weggegaan, boos en beledigd
En daarmede was de affaire erledigt
Maar het laatste nieuws dat ik van haar vernam
ze zit nu in de Begijnhof van Madurodam
Ze draagt een zedig wit kapje, zo'n kleintje
Ze is nu een keus en een deugdzaam begijntje
Maar soms kijk ik nog wel eens achter een vaas
Ik kijk in het trommeltje met speculaas
Ik kijk of ze soms in m'n zeepbakje is
Omdat ik haar toch wel een klein beetje mis

Margootje, Margootje, ik riep je, ik floot je
Ik zoek onder 't kussen, ik kijk in m'n hoed
Ik zoek in de laatjes, in hoekjes en gaatjes
Nou ben je verdwenen voor altijd, voorgoed
Margootje, Margootje
begijntje, Bardootje
Margootje, Margootje
Uit Madurodam…

Tekst en muziek: W.Sonneveld/A.M.G.Schmidt

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Wat een heerlijk liedje was dat toch en wat kon Sonneveld zingen! Mooi mooi mooi.

    Beantwoorden
  2. Joke: onnavolgbaar vind ik dit…

    Beantwoorden
  3. Dit is inderdaad zo’n uniek en onnavolgbaar stukje muziek. Nu zal dit liedje weer dagenlang in mijn hoofd zingen.
    Heerlijk…

    Maar weer denk ik, wat past deze tekst toch wonderbaarlijk goed op dit weblog van jou, Annet!

    Alsof jij samen met Annie de tekst van dit lied hebt geschreven..

    Beantwoorden
  4. zo eentje om helemaal vrolijk van te worden !

    Beantwoorden
  5. Chiel Kleisen

    klein idiootje?

    Een prachtig klein vers,Madurodamformaat.
    Kijken of ik hier kan reageren…

    Beantwoorden
  6. Marijke, met dit soort teksten ben ik opgegroeid en vertrouwd…misschien zijn we wel één grote familie….

    Beantwoorden
  7. Dat gevoel heb ik ook Bert:)

    Chiel: er zijn er meer die moeite hebben met hier inloggen, ik kan het zelf niet zien…ze zijn hier ook aan het verbouwen….

    Beantwoorden
  8. De mailserver doet het niet. Ik kan geen mails ophalen. Gelukkig kon ik hier nog komen….

    Beantwoorden
  9. kuifje simon

    Heerlijk liedje!

    Beantwoorden
  10. als kind hoorde ik dit liedje vaker dan 1 keer en vanafg de eerste keer zag ik Margootje in levende lijve voor me…knap van Wim S. veel te jong overleden…die man

    Beantwoorden
  11. Kuifje/Simon: jammer dat je het (eigenlijk) niet meer hoort (?) daarom maar op radio Net (huhuh)

    Lasja: ik weet nog waar ik was toen ik het hoorde van zijn overlijden: ik werkte bij de NOS op de muziekafdeling…..iedereen was geschokt….

    Beantwoorden
  12. Simon het lukt nog niet hè…en ik zou nog linken aanleggen maar moet dat even samen doen…ik kan niet op OBA komen….:(

    Beantwoorden
  13. Ja Ja M A R M O O T J E vind ik ook wel erg Mooi !!
    Maar Margootje van Meneer W, Sonneveld..
    Zo gauw ik dat in mijn Geheugen terug hoor weet ik no precies waar ik was…
    Grort á Vous

    Beantwoorden
  14. Hi Josh, ja Wim S. was ook voor vrouwen heel aantrekkelijk, ik herinner hoe m’n moeder met hem ‘wegliep’:)maar het sloeg in…geweldig artiest/kunstenaar…

    Grort terug:)

    Beantwoorden
  15. @Annet en @Kuifje/Simon; ik hoor dit liedje – en zeker Wim Sonneveld – nog wel eens voorbijkomen in De Sandwich van Jacques Klxf6ters (tegenwoordig op vrijdagochtend van 10-12 op Radio 5)

    Beantwoorden
  16. Oooh Margootje,
    ik was met Catootje naar de botermarkt geweest……… en ben nu over-laat met je verjaardag te feliciteren, maar alsnog van harte van harte vele hiep hiep hoeraaaaa’s.

    groetjes van Janneke/Mies uit Australie

    Beantwoorden
  17. Joke: zo jammer dat Jacques niet meer te beluisteren is op de zondagmorgen, dat doet maar en wij hebben geen inspraak…radio 5 kan ik niet ontvangen….en ik doe al duizend dingen….grrrrrrrt….

    Janneke/Mies: het is gelukt bij je te reageren….verrassend dat je eraan dacht!
    Groetjes! Ja zoveel moois van Wim Sonneveld *)

    Beantwoorden
  18. Oh… dit is echt heerlijk jeugd-sentiment.
    Wat is dit toch eens schattig en onschuldig liedje.
    Natuurlijk was die tijd helemaal niet schattig of onschuldig, maar het nam je gedachten wel mee…

    Dank je wel voor deze leuke herinnering.

    (Overigens: ik ben opgevoed met Jules de Corte…)

    Liefs van Marlou

    .

    Beantwoorden
  19. Het leek onschuldiger…we zijn nu ver over onze grenzen heen…nou ja wij niet natuurlijk:) Ik ook hoor met Jules! En Louis Davids…en…..

    Liefs Annetta

    Beantwoorden

Geef een reactie

