RSS feed

^ JUFFROUW FIET(S) ^

Geplaatst op

Pieter de Hooghln 44

 

De droom was zo. Ik liep over ingezaaide lange bedden, zeg maar twijfelaars en onder mij sprongen de nog naakte bloemengangen open en lichtblauwe lobelia-achtige bloemetjes gingen bloeien.

Juffrouw Fiets had ze ingezaaid.

Juffrouw Fiets was onze benedenbuurvrouw in Hilversum.

Het stond zo op het belbordje (J. Fiet(s).

Ze heette Jo. Was maagd en erg gexefnteresseerd in biologisch eten en tuinieren. Het ging dus goed tussen ons. Maar niet tussen mijn moeder en haar.

Ik hield al vroeg van aparte mensen die hun eigen weg gingen door het leven. Zich niets aantrekkend van wat men van hun vond.

Juffrouw Fiet(s) tuinierde zittend op de grond, met een rok aan met haar benen uit elkaar. Het was mij nog niet opgevallen maar mijn moeder zei het. En dus vertelde ik het aan haar. Wilde ook niet dat ze voor gek zat. Ze gniffelde erom. Seks was haar werkelijk vreemd. Ze trok een rond mondje.

Haar vader was huisarts geweest en had zijn praktijk daar gehad.

Tsja Hilversum, ik hield van de exentrieke mensen die er leefden in hun grote villa's met grote bostuinen vol met geheimenissen en kleden van gevallen blad. Binnen werden magische boeken gelezen en de tuin mocht haar eigen gang gaan. De mensen liepen toch rond met boekfragmenten in hun hoofd.

Ik had me nooit moeten laten verjagen door de ruige kaaskoppen in de Rozenstraat waar ik later met Harko ging wonen.

Tsja Hilversum: Goosche vrouwen, exentriekelingen maar ook ruiglingen.

Ze zitten overal.

Miauw.

 

 

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Goedemorgen lieve Annet,

    wat heb je een schitterend stukje proza neergezet.
    Met van die prachtwoorden er in.
    Bijna vergeten woorden zoals :
    geheimenissen en dat fijne ronde mondje van juffrouw Fiet.
    Zouden er nu nog “juffrouwen” bestaan?

    Ik ga het weekeinde in.
    Voor jou…
    een supermooi en heerlijk weekeinde!

    Liefs van Marlou

    .

    Beantwoorden
  2. Goedemiddag lieve Marlou,

    Dank je wel! Volgens mij wordt het niet meer gebruikt het woord juffrouw, wat een verarming! Nu gebruik je de voornaam en dat is best verrijkend.
    Het wekt wel weemoed op naar die tijden:)

    Prachtige weekeinde gewenst!

    Liefs van Annet

    Beantwoorden
  3. Wat een zalig verhaal, ik zie haar, met de benen wijd in de tuin en de hele buurt maar gluren! :^)

    Beantwoorden
  4. @Zilvertje: volgens mij keek er niemand naar deze oude vrouw met dubbele steunkousen, het zal mijn moeder ook gegaan zijn om het voor gek zitten…haha….

    Beantwoorden

Geef een reactie

