RSS feed

IS DE MAN EEN AFWIJKEND DIERSOORT?

Geplaatst op

Fighting_man_en_woman

Feilloos weet hij mijn vragen te ontwijken. Ze zeggen dat mannen maar één ding tegelijk kunnen. Is dat nou wel zo? Is de man een afwijkend diersoort?

Een retorische vraag.

‘Hij is een beetje dom’ merkte prinses Maxima op. Ze lachte lief met die reebruine ogen van haar naar Alexander. Ze wist het al maar was zich er misschien nog niet van bewust. Ze had en heeft het bij het rechte eind.

‘Mannen zijn emotionele wrakken’ zei ooit de schrijster Renate Dorrestein. En ook ‘Mannen zijn blinde gevoelloze harken’. Dat de ondergrond van die uitspraken pijn en teleurstelling is moge blijken.

En wij vrouwen zijn mallotige vaten vol liefde die overstromen en die stroompjes siepelen naar alles wat hulpbehoevend is of wat vertedering opwekt. En mannen wekken vaak juist door die domheid vertedering op.
Met al hun liefde omarmen vrouwen de ontoereikendheid en hulpeloosheid die mannen uit kunnen stralen. Ontoereikend om lief te hebben. Hulpeloos in het uiten van hun gevoelens. Oh ja, absoluut ik praat hier in algemeenheden. Als je dat niet ziet…….

‘Weet je dat het de moeder is die het mannen afleert hun gevoelens te uiten’ zei de plaatselijke ‘psych’. Mijn God, wat was ik beledigd. Natuurlijk hadden vrouwen het weer gedaan. Gekrenkt haakte ik af.

En ja na jaren zag ik in dat hij gelijk had. De uitdrukking stond geetst in mijn geheugen.

Wij zijn het!

Wij zeggen: ‘Kop op Daan, wees een man’ en ‘ben jij nu een grote jongen’ als hij zijn gevoel toont en huilt. En het ergste wat dat kleine jongetje kan overkomen is kritiek krijgen van zijn moeder. Onbewust gaat hij op zoek naar schijngedrag, hulpgedrag, lieggedrag om te overleven. Hij zal het wel laten zijn gevoelens te tonen! Hem pakken ze niet meer!

En dan gaat hij, alweer onbewust maar gedreven door het ‘oer’ op zoek naar iemand die op zijn moeder lijkt.
Hij komt haar tegen.
Zij komt hem tegen.

Of hij gaat op zoek naar hem.
En zij op zoek naar haar.
Maar dat is een ander chapiter.

En dan op een slechte dag zegt ze ‘waarom ben je zo stil? – zeg eens wat’.

En ‘wat heb je toch?’ ‘Je hebt toch praten geleerd van je moeder?’

En dan heb je de poppen aan het dansen.

Hij in de war.
Zij beledigd.

En niemand die ze dit leert in hun jeugd. Of op school. Hoe dat allemaal zo gekomen is. Misschien wordt dit je niet geleerd omdat psychologen anders later hun geld niet kunnen verdienen? Ik weet het ook niet. Misschien moest ik het daarom even kwijt. Hier op internet. Meer begrip voor meer vrede. Ook al is dat laatste niet doorlopend leuk. Er moet ook strijd zitten in een partnerschap. Peper hoort erbij en suiker. Pit! Een boel pit. Maar geen pitbull.
(sorry pitbulls)

Smiley_breakdance

Annet Lemaire xa9

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Het is niet de moeder alleen die leert om je gevoelens als man voor je te houden ..

    De vrouwen hebben het vooroordeel dat zij alleen gevoelens hebben en mogen tonen denk ik dan .
    Het heeft allemaal te maken met overleven en dat overleven is gemakkelijker als je dagelijks leven NIET geregiseerd wordt door (in hoofdzaak) gevoelens.
    Dat maakt je in een sociale omgeving zwakker..dus minder overlevings kansen.
    Het spirituele van het denken is een samenspel van lichaam en geest.
    Het 3 d denken en overleven in een 3 d wereld is gemakkelijker zonder (het tonen van) gevoelens.
    Terwijl Ik als man weet dat ik nooit kan tippen aan de gevoelens van mijn vriendin en hoeveel ik ook van haar hou zij zal altijd meer houden van mij dan ik van haar.
    tjah..
    Een afwijkende diersoort ?

    Kan zijn…een overlever..??? …zeker..misschien gemakkelijker aangestuurd door het instinkt wat het mannetjes dier eigen is ..
    ook wetend spiritueel (na nu ik 53)jaar dat het mannetje of vrouwtje samen leven in harmonie…tenminste dat is de bedoeling..om het hoger doel te bereiken met alle tekortkomingen van beide kanten elkaar aanvullend.
    En elkaar laten in het ego..wat de motor is van een relatie..
    aanpassen en relativeren liefhebben en overleven samen met gevoel SAMEN…..of alleen.
    Allen in hamonie…zo goed en kwaad het gaat.
    met peper en zout ….en zo nu en dan wat sambal..
    Voor zoals je zegt voor de pit…
    niet vergetend dat ook de man een gevoelsdier is
    En dat vergeten de vrouwen regelmatig..omdat HIJ dat niet genoeg toont.. en dat komt dommig over .

    Namaste

    ja..ja… ook ik weet wat het betekend..

    Beantwoorden
  2. Dank voor je meelevende en invoelende reactie Rene.

    Ik heb namaste even opgezocht. Altijd fijn wat te leren.

    Ik ben nu druk met mijn andere weblog. Weet niet of je dit boven kunt zien.

    Namaste, Annet

    Beantwoorden
  3. Tja, de eerste levensfase is essentieel voor de ontwikkeling van een kind, zeggen de opvoedkundigen. En al al sedert het begin van de evolutie worden jongens juist in die periode het intensiefst opgevoed door hun moeder, toch?

    Beantwoorden
  4. Ja en daar kwam ik pas achter…..

    (one day I’ll tell you my story)

    Beantwoorden
  5. ik bedoel de manier waarop….triest……

    Beantwoorden
  6. en dan ben ik zo trots op mijn zoon.
    niet zozeer op wat hij maatschappelijk of op sportief gebied bereikt heeft.
    maar om wat de kraamverzorgster bij de geboorte van zijn dochter zei.
    dat hij zo echt zacht, zorgzaam en lief was, dat ze dat zo vaak anders zag in de gezinnen, waar ze kwam.
    ze noemde hem een nieuwetijdsman, en ja, dat is hij ook, hij is een kristalletje, net als zijn dochter:))

    Beantwoorden
  7. Ha mooi een nieuwetijdsman….

    Als de man maar open staat ontvankelijk is…zoals kristallen zijn…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

