RSS Feed

= = = ANGST VOOR LEEGTE = = =

Geplaatst op


Tekenening en kaart: Diepzeewezens/Annet (dit was geen verwoede handeling) :*)

1 februari

Overeenkomstig de mate waarin we het contact zijn verloren met het wezen van onze geest en de levenskracht van het universum, voelen we een leegte in ons, een eenzaamheid, het gevoel dat er iets ontbreekt. Dat is vreselijk beangstigend, dus scheppen we activiteiten om onszelf bezig te houden en op die manier die gevoelens te vermijden.


Als we alle verwoede handelingen zouden staken, zouden onze wezenlijke leegte en betekenisloosheid ervaren. Dat is natuurlijk precies wat we moeten doen.


Ironisch en paradoxaal genoeg stellen we ons als we de leegte binnengaan, open om opnieuw contact te maken met de ziel, en opnieuw vanuit onze spirituele bron vervuld te worden.


Ik maak contact
met mijn diepe
innerlijke gevoelens

Uit mijn ‘bijbeltje’ ‘Ontwaken’ – bewust leven van dag tot dag door Shakti Gawain, uitgeverij Ankh-Hermes bv – Deventer

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. aanbevolen, liefs Moon

    Beantwoorden
  2. Roland Danckaert

    Fenomenaal. Zowel tekening als tekst. Helemaal mee eens.
    Driedubbeldikke aanbeveling.
    Tien met gouden griffel!

    Beantwoorden
  3. Danks Moon met liefs….
    Ha Roland, elke tekst in dat boekje past me en zit
    als gegoten:) merci!

    Beantwoorden
  4. Klopt, daarom maak ik zelf wel eens onderscheid tussen "foute" en "goede" leegte.
    Lieve groet, Coby

    Beantwoorden
  5. Goed, om soms even de bovenkamer leeg te maken. Probeer maar aan niets te denken, was de raad die we wel eens bij yoga meekregen…
    Mooie diepzeewezens, ik zie een leuk klein diepzeehondje, en zelfs een diepzeeautootje… 🙂
    Lekker verwarmde groetjes, Bart

    Beantwoorden
  6. Hier ben ik geheel slaperig……..foute en goede leegte,
    ja dat is ook zo Coby, met lieve groet voor jou……
    Bart: de kunst van het nietsdoen en de kunst van het stilzitten,
    een paar van die boeken die je ontdoen van het altijd maar
    iets moeten doen. Er is inderdaad van alles te vinden onder zee:)
    Klopt hoor wat je ziet:)
    HR-groetjes terug:)

    Beantwoorden
  7. Ik ga weer verder slapen……

    Beantwoorden
  8. je kunt wel zeggen dat ik inlogproblemen heb…..

    Beantwoorden
  9. Diepe innerlijke zeewezens(gevoelens). Goed om daar even bij stil te staan

    Beantwoorden
  10. Heel moioi Annet. Zelf beschouw ik mijn leven als een droom waar ik alles kan scheppen wat ik geestig vind.
    Nooit last van leegtes.

    Beantwoorden
  11. Diepzeegevoelens en Hans:)
    Paco: dan ben je al ver gekomen, heel ver…….

    Beantwoorden
  12. mooie tekening, echt iets voor een kinderkamer (in mijn kamer zou hij ook niet misstaan, heerlijk wakker worden lijkt me dat zo)
    als ik geen katten heb, voel ik een leegte, ik weet niet of dat dezelfde leegte is, die hierboven beschreven wordt, maar het voelt wel een beetje existentieel, in die zin dat een leven zonder katten als een half leven voelt, heb wel eens gedacht dat ik vroeger een kat ben geweest, maar ik geloof niet in reincarnatie (of wel, dat weet ik eigenlijk niet), dus…
    misschien blog ik daarom wel om die leegte te vullen?
    En toch heb ik mijn twijfels, zoals jij ook al aan geeft dat jouw tekening geen verwoede handeling is. Misschien was je geinspireerd. En inspiratie lijkt me bewijs van gebrek aan leegte.

    Beantwoorden
  13. Assyke, die leegte past ons allemaal, maar je kunt het zo laten en accepteren
    of in gaan vullen met doen en dan denk ik aan mensen die niet stil kunnen zitten
    maar zich schuldig voelen als ze z.g. niets doen, door hun gelovige achtergrond
    misschien, ik denk ook aan de zinloosheid van op kantoor zitten en duffe brieven
    tikken zoals ik deed, ik wilde buiten wonen en tekenen en schrijven ik wilde leven, de wereld
    van het niets beschrijven, tao, de weg belopen…..een leven zonder katten is……..
    wat ik hier allemaal zeg is al te veel:)

    Beantwoorden
  14. Mooi Annet…tekening heel fijntjes…

    Beantwoorden
  15. Allereerst: wat een heerlijk, gezellig onderwaterwereldje. Zo zie ik ongeveer over 2 maanden mijn bovenwaterwereld hier. Mooi. En als ik dan buiten zit te kijken en te luisteren, zak ik vanzelf weg in een min of meer onbewuste ervaring van existentie, waarin ik een tijdje NIETS hoef te doen, er zelfs niet aan denk iets te doen…soms urenlang.
    Ik kwam deze twee weken een paar keer in die toestand van leegte die dichtbij kwam bij wat jij hier weergeeft
    : Ik maak contact
    met mijn diepe
    innerlijke gevoelens’
    Ik blijf oefenen, zodat de tijd langzamer gaat en meer voldoening geeft aan het leven. maar die geveolend zijn nog vaak droevig getint.
    Groet, O.

    Beantwoorden
  16. Dat geitenweitje is zo’n gedicht, waar mijn moeder er diverse van kende. Die leerde men voor de oorlog op school uit het hoofd…
    Het mezenpaartje
    Boerke Naas
    Krinkelende winkelende waterdink (Het schrijverke)
    Of al die liedjes over vogeltjes en mooie natuur: Kunt u nog zingen, zing dan mee.
    Ik mis die tijd wel, want wat leren ze nu wat dat betreft?
    Sentimentele groet, O.

    Beantwoorden
  17. Oliphant: the long and winding road,
    het is een lange weg te gaan om positief
    en liefdevol over jezelf te denken….door
    diepe dalen gaan langs afgronden lopen
    het is niet iedereen gegeven, het ligt eraan
    wat je hier te leren hebt (?) vrouwen zijn
    vaker dichterbij verbonden met de aarde….
    het zijn ook lange processen om droevig
    ‘oud vuil’ te verwijderen, gevoelens zijn voor
    velen nog ‘eng’ terwijl dat het enige is waar
    het om gaat in ons bestaan…..
    Wat de kinderen nu leren op school weet
    ik niet, als ze zich maar kunnen uiten, maar
    we zijn er nog lang niet…….(hoewel)
    Kijk….een ster…..* …..kijk ….een sneeuwvlok
    kijk….een heegkroepertien……twee tortels in de
    tuin…zo opeens……what a wonder……

    Beantwoorden
  18. Best eng, de leegte binnengaan.
    Ook ik wapen mij ertegen, probeer wel een innerlijke rijkdom te vergaren.
    maar moeilijk blijft het, Annet.

    Beantwoorden
  19. sLIMME JUF: ja het schijnt het kan een eng avontuur zijn
    jezelf onder ogen durven komen maar het schijnt de moeite
    waard te zijn (het heeft mij enorm verrijkt en je ontdekt dat
    dit in ieder mens zit) we zijn allemaal pareltjes van binnen:)
    de ontdekking ervan kan een leven lang duren……
    de sleutel heet: eerlijkheid……

    Beantwoorden
  20. Annet——> reeds een ‘buiten’ pareltje van binnen in de volle leegte…!
    Oh spermatoide waar wil je henen..
    zwem maar niet naar de lege leegte..
    Rubio
    Werd geinspireerd door deze tekening van Annet Lemaire.

    Beantwoorden
  21. zoekend naar de ziel … een mooie boodschap geef je weer mee !
    xox
    bert

    Beantwoorden
  22. Ingrid van den Bergh

    Ondanks de titel van je blog is de afbeelding er weer eentje om vrolijk van te worden.
    En dat komt goed uit, op deze grijze dag.

    Beantwoorden
  23. Rubio: gisteren lagen er nog diamantjes in de sneeuw…..
    er zwemt van alles in, water staat voor gevoel…..
    groetjes!
    Bert: alsjeblieft x*x 🙂
    Ingrid: wat een grijs! ik teken en ik pak kleur maar ik loop
    niet te juichen vandaag, soms zie je ’s avonds nog een mooie
    zonsondergang, soms……..

    Beantwoorden
  24. Witte diamanten
    in de sneeuw
    pak ze op en
    neem ze mee
    na die zonnige
    ‘ondergang’..
    en weg
    was deze
    grauwe
    grijzigheid
    blijf dichtbij
    de bron,
    levend water
    dat je
    groeikracht
    geeft..
    oh, oh,
    dit helpt
    bijna 15.00 uur
    de zon gaat
    schijnen
    ècht..!
    en ik
    ga òòk
    voor ’t paard..
    èn de zon
    in ‘t
    linker
    boven-
    hoekie….

    Beantwoorden
  25. Rubio, voices from the dark……

    Beantwoorden
  26. Opmerkelijk….
    Annet je hebt mij als enige lachend getekend!
    De leegte vullend……hoop ik.
    grf

    Beantwoorden
  27. Het is een diepzeedenker Fra:)
    Grijze groet’n ……..

    Beantwoorden
  28. 16:34;
    Jammer Annet..maar ‘k denk nooit ‘doem’….
    ’t was geenszins de bedoeling…
    ‘k Vind je tekening gewoon mooi..en maakt me blij…heb ik ff nodig..
    ‘k was te direct, Mokums eigen..
    let it be..!

    Beantwoorden
  29. Rubio: waar denk je doem? je bijdragen
    zijn vrij en laat je uiten, ik zie geen negativiteit,
    ben van Mokumse afkomst, ei, ei, er spoelt
    een eitje aan bij volle maan, het wacht op
    het strand…..
    groet van Annet

    Beantwoorden
  30. een gen in ’t ei of ’t IJ…
    ik ga op zoek..
    en laat ’t je weten…
    groetje van Ruub

    Beantwoorden
  31. Een ei-gen is van jezelf
    zoekt en gij zult vinden:)
    ciao van Annet:)

    Beantwoorden
  32. Annet, ook onder de oppervlakte kom je altijd helder over.
    kabbel, kabbel..
    niksnie grijs…
    grfrvp

    Beantwoorden
  33. fravalepapa, het weer was hier zo in- en ingrijs
    (op zich een prestatie) :*)
    hastalapasta

    Beantwoorden

Geef een reactie

