RSS feed

/// PAPEGAAITJE LEEF JE NOG ///

Geplaatst op


nachtvlinder: het papegaaitje


 Soms wil je er niet meer zijn. Verdwijnen voor altijd of voor even. Er niet meer willen zijn, niet meer deelnemen aan, geen pijn meer voelen. Weg, weg, voorgoed weg met alle ellende. Zo dacht het papegaaitje er ook over. ‘Weet je wat,  dacht ze, ik verdwijn, ik sterf uit’ .


Maar je wordt altijd weer gevonden. Onder een steen, een hangbrug, in een hoekje van een oud vergeten huis, onder een rondgeslepen kei in een stromende beek, opgerold in een verlaten vossenhol, hangend in een grot of een bunker.


Net als het papegaaitje, een zeldzame nachtvlinder zoals het roesje of hopsnuituiltje.
Ze is herontdekt.


Dit bericht las ik vanmorgen bij de Vlinderstichting.


Papegaaitje leef je nog?



Papegaai is ziek en hij moet sterven
Geef ‘m appelmoes al van conserven
Voor onze gaai,voor onze gaai
Voor onze allerliefste zoete papegaai

Papegaaitje leef je nog? Ieja deeja.
Ja meneer ik ben er nog! Ieja deeja.
‘k Heb m’n eten opgegeten
En m’n drinken laten staan.
Ieja deeja POEF!



Misschien verdwijn je wel nooit, blijf je altijd ergens bestaan.
Of je wilt of niet. Je komt altijd weer tevoorschijn. Niemand wil
verantwoordelijk zijn voor je verdwijning. Niemand wil je
echt kwijt.


Annet ©



bron: Trouw, de Vlinderstichting
foto: Herman Bouman

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Een mooie ode aan dit groene vlindertje. Ik had het nog nooit gezien.

    Beantwoorden
  2. Owh wat leuk dat je groen ziet Pierra:)
    Groen en geel:)
    Nu begrijp ik de naam ook beter…..

    Beantwoorden
  3. antoinette duijsters

    Mooie ode aan een onbekende vlinder.

    Beantwoorden
  4. Interessant hè Antoinet als ze uitgestorven
    gewaande dier-en plantsoorten weer herontdekken…..
    En er is nog zoveel meer……in de kosmos b.v……en
    onder water………

    Beantwoorden
  5. De herontdekking van het papegaaitje.
    ‘k Wist niet dat het een vlinder was die ook zo heet.
    Lieve groet, Coby

    Beantwoorden
  6. Weer eens wat anders dan de ‘hopsnuituil’..
    Nooit geweten dat vlinders overwinteren.
    Lijkt me ook wel wat. Maak mij maar weer wakker ergens in maart.. 😉

    Beantwoorden
  7. Prachtig hè Coby, het inspireerde weer die namen….
    Groeteliefs, Annet

    Beantwoorden
  8. Aad: het waren vleermuizentellers die ze ontdekten…..
    overwinteren…..ik ga er steeds meer in zien…….
    hang jij ook ergens in een bunker?
    🙂

    Beantwoorden
  9. @annet:
    == het waren vleermuizentellers die ze ontdekten….. ==
    Ik las het in je link, net als de "hopsnuituil".
    Eeen woord wat jij had kunnen bedenken, maar het bestaat echt!
    == hang jij ook ergens in een bunker? ==
    Daar lijkt het wel op, ik kan niet wachten weer ‘uit te vliegen” !

    Beantwoorden
  10. Another one bites the dust…maar niet heus!
    Goed van dit papegaaitje, het is een taaitje… 🙂

    Beantwoorden
  11. Aad: van dat soort woorden ga ik helemaal
    triemelen, het tijgt me aan in alle flinten:)
    vliegen: ik kan niet wachten;)
    Bart: another one bites the dust,
    moet even nadenken, wat schreef ik
    ook alweer (ziejewel)
    iets dat uitgestorven is is dat niet
    een eeuwig wonder, wordt dat opnieuw
    gekneedt, opgeblazen, ontstaat het ‘zomaar’ – fascinerend
    absoluut taai;)

    Beantwoorden
  12. Leuk, Annet ! Ik hoorde laatst op de radio dat er dit jaar meer overwinterende vlinders gevonden zijn dan afgelopen jaren. Het gaat weer wat beter met de vlinders lijkt het…;o)

    Beantwoorden
  13. Stripman, ja het wisselt van jaar tot jaar, hier zijn
    er elk jaar veel, ze circelen soms meters de lucht in
    worden onzichtbaar door de hoogte, in het hoekje
    van de moestuin wemelde het deze afgelopen zomer…..
    voelsprieten van Annet ( )

    Beantwoorden
  14. Leuke naam. Doet me denken aan mijn ex Roodrugparkiet Guppy….

    Beantwoorden
  15. ja dat liedje ken ik, dat het ook een nachtvlinder was, wist ik niet; ik ken nog een andere betekenis van nachtvlinder, maar dat is iemand op twee benen, en vliegen doet ze zeker niet

    Beantwoorden
  16. Cor3306: mijn moeder zong dat liedje…..jaja die andere nachtvlinders, maar dat is tegenwoordig gewoon;)

    Beantwoorden
  17. Wat een geluk voor het papegaaitje. Ook zeldzaam mooi verteld

    Beantwoorden
  18. Hans: of was het liever onontdekt gebleven…
    dank voor je complimenta:)

    Beantwoorden
  19. In alles wat je schrijft zit
    wat van jezelf, van wie anders?
    Van Hans Anders?
    🙂

    Beantwoorden
  20. Zich van Verre

    Waar word je als mens die er niet meer wil zijn gevonden? Daar zijn de versjes niet zo leuk lichtjes over. Gelukkig dat er leuke lichte versjes zijn.

    Beantwoorden
  21. Annet daarom klonk het me zo bekend in de oren 😉 (off topic; ‘k heb trouwens ’t begin van het doolhofgedicht toch wat veranderd)

    Beantwoorden
  22. Wilma Dekkers

    Zo is dat Annet, hoe nietig ook, het blijft UNIEK!

    Beantwoorden
  23. Hoe jij van zo iets kleins iets mooi groots kunt maken

    Beantwoorden
  24. Zich van Verre: als een afwezigheid die eens aanwezig was? zelfs de dood
    wordt luchtig bij een luchtteken en misschien is alles uiteindelijk wel lucht,
    een stralende lucht, dank voor je mooie reactie…..
    Cor: ik dacht dat het een liedje uit mijn jeugd was en dat was ook zo maar
    ook uit de jeugd van mijn moeder, zo gaat de zang uit de jeugd van moeder naar kind
    naar moeder….oké ik kom even kijken…..(gelukkig ben je niet beledigd) 😉
    Wilma: ja precies dat bedoelde ik…..
    Och Paco, je streelt m’n ego;)

    Beantwoorden
  25. Zich van Verre: ik reageer hier omdat ik bij jou…..maar wat een prachtige kleurrijke ruimdenkende fotoblog, vis van de ‘zeemeermin’ – geweldig……
    Groet van iemand die een intense afkeer (angst) heeft voor nauwdenkendheid, het staat voor liefdeloosheid en de wereld is zo rijk aan liefde en levenslust……..~ * ~

    Beantwoorden
  26. veelbetekenende tekst
    en fijn als je gevonden wordt omdat je iets betekent…
    ~lieva~
    d.

    Beantwoorden
  27. Het is niet alleen hierom dat ik soms graag een vlinder zou willen zijn!
    Ik hoop niet dat ik de eerste regels al te letterlijk moet opvatten, Annet!!
    gr eva

    Beantwoorden
  28. Koppie krauw
    kou van jou,
    grfrp

    Beantwoorden
  29. Papagaaien die nachtvlinders zijn.Nachtvlinders die mensen blijken. Ik heb net, voordat ik hier kwam kijken, mijn blog van zondag a.s. gemaakt, en die heet dus nachtvlinder. Snap je dat ik soms duizelig word??
    Waarom zou hij eigenlijk papagaaitje heten? Of is het papegaaitje?

    Beantwoorden
  30. een mooi verhaaltje – mijn fantasie al meteen op hol ook (hef ik hier straks een steen op in mijn tuintje, vind ik daar een tiranosaurus rex die zich al jaren verscholen hield voor een Japanse luchtaanval … :-))
    maar er is dus nog een beetje hoop voor papegaaitje en hopelijk ook voor nog veel andere beestjes
    lieve boodschap ook tussen het verhaaltje door – hoe je ook weg wil, je wordt altijd terug gevonden …

    Beantwoorden
  31. Eva: ik heb het maar opgeschreven
    hoe het in me opkwam, het geldt voor
    alles wat leeft en er soms niet wil zijn…..
    gr Annet
    Fra: warmte van mij;)
    Rene, ja het ene haakt weer in het ander,
    papegaaien als nachtvlinders, lichtgevend,
    fluoriserend, woorden die duizelen….
    Er zit wat groen in en misschien praat hij wel? 🙂

    Beantwoorden
  32. Bert: en je had toch een dino in je tuin?
    Dank voor je begrip:)

    Beantwoorden
  33. Zich van Verre

    Tja Annet, het is juist omdat ik zo van ruimdenkenheid houd en dat graag verdedig. Maar ik denk eerlijk gezegd dat jij in je landelijke boemetjes en bijtjes-omgeving, het Drenthe waar zoveel blanke ‘vluchtelingen’ heen trekken, de problematiek niet zo aan den levenden lijve ervaart.. Een luxe-positie. Niet dat aldaar geen protestantse kortzinnigheid zou heersen, maar het is hanteerbaar nietwaar? Doei.

    Beantwoorden
  34. Ik zag je blog positief Zich….
    Indertijd ben ik uit de Rozenstraat in Hilversum
    gevlucht voor de terreur van de blanke kaaskoppen….
    En naast de boemetjes en de bijtjes zijn hier
    ook boemannen en heb je moederkoren….
    Het is van alle volken…….
    Hier weinig protest-anten maar veel rooie rakkers én de
    vuvudu….doei…….

    Beantwoorden
  35. Zich van Verre

    Had ik het verkeerd begrepen…(eigenlijk vond ik mezelf bijzonder onsympathiek toen ik doelbewust hoofddoekjes ging fotograferen, maar soms wil me ook wel eens opwinden, al houd ik me zo ver mogelijk van die ellendige discussies, hier). Gek genoeg, ik was er een maand geleden zo boos over, na die blogs van Bourbon, dat ik besloot niets meer te schrijven en alleen nog maar te zieken. En ongemerkt meng ik me nu in eindeloze discussies waar ik me 5 jaar lang van afzijdig heb weten te houden. Misschien moet ik toch maar weer gewoon bij jullie emo-bloggers (geuzennaam) voegen. Al vind ik dat jullie mekaar altijd maar onkritisch zitten toe te juichen, van je o wamooi, a wamooi. Ikzelf reageerde alleen altijd als ik iets mooi vind en zo niet, dan laat ik niets van me horen.De laatste maand wel.
    Tuurlijk, goed en slecht zit in elk volk en ras, maar ik vind dat niet het onderwerp, het gaat om iets veel breders. Maar daar houd ik verder mijn mond over, want dan ga ik weer….
    Doehoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei
    (erger ik me ook altijd zo aan, aan: doehoei!)

    Beantwoorden
  36. Zich van Verre

    Waarom mag je niet op wolven schieten als er te veel zijn en de veestapel wordt aangevallen en ze de oma van roodkapje hebben opgegegeten? Stel je voor dat het jouw oma was…

    Beantwoorden
  37. Er zitten zowaar 5 dino’ in mijn tuin, een krokodil en iets onbestemds … en dat allemaal op 18 m2 !
    Maar in mijn achterhoofd borrelt er nog steeds een gedicht hierover dank zij deze bijdrage … nog even wachten tot het overborrelt op papier … 😉

    Beantwoorden
  38. Ik had dit al gelezen en dacht geregeerd te hebben. Niet dus. Heb nu ook pas je kaartenwinkel bekeken. Mooi! Leuk en fijn als je zo je leven ‘vorm’ kunt geven. Ben nog steeds benieuw naar je landgoedje…
    Die foto van dat vlindertje deed me direct, logisch, denken aan een ‘restfoto’ van mijn log voor de kerst. Toen vond ik een prachtig vlindertje tussen de stapel oude houtjes die de kachel i moesten.
    Je vindt hem, als je wilt, hier:http://www.vkblog.nl/bericht/293135/Rest-afval-winter-fotoblog_en_morgen_weer_thuis

    Beantwoorden
  39. Dianne: ik zie dat ik nog niet gereageerd
    heb, terwijl ik altijd zo blij ben met je bezoek,
    dikke knuffel van Annet ~ jembee……..~
    Zich: dat noemen spirituele wijfies dat de rebel
    in je nog levend is en een apart leven leidt, en onaardig reageren bij een
    ander, wat héb je eraan, en echt ik ben kritisch…..
    het zijn allemaal leerprocessen en ik leer me
    zat………
    Ja Oliphant we zullen eens afspreken, als de bollen bloeien….
    of in de zomer………ik kan al blij zijn met één gekleurde vlindervleugel,
    vindsels in de tuin, ook dramatische vondsten soms, hoort erbij……
    Ik ga even kijken……

    Beantwoorden
  40. Ik vind vlinders vooral leuk op een afstand, Annet (fladderfobie). 😉
    M’n oog viel net op je bovenste kaart rechts, erg leuk, ik hou van dat soort kaarten. Ken je toevallig ook de site ‘jijislief’ (met o.a. online kaarten)?

    Beantwoorden
  41. Marjelle: een fladderfobie, schitterend, ik heb
    een kennisje daarmee……..ik ben zelf licht
    panisch voor wurmen, een kronkelfobie maar
    daar hield ik juist weer van: van Carmiggelt…
    Nee ik ken die site niet, ‘k ga kijken…….

    Beantwoorden
  42. Een wormenfobie heb ik ook, zou het vanwege het gekronkel zijn? Ik dacht de weekheid, maar van mosselen ben ik dan weer niet bang;-)
    helaas sterven er heel veel dieren uit, waarschijnlijk ook dieren waarvan we het bestaan niet eens wisten, eigenlijk vind ik dat nog het ergst. Niet opgemerkt en toen gestorven.

    Beantwoorden
  43. Wat een lief beeld, de foto met amore op de bank.
    Katten kunnen ook verschrikkelijk verharen, vooral als ze niet lekker in hun velletje zitten.

    Beantwoorden
  44. Assyma: wat een mooie dichterszin: niet opgemerkt en toen gestorven of toch gestorven. Sinds Stichting het Drentse Landschap weer veel land in beheer heeft komen er hier veel dier-en plantensoorten terug, je hoort zoiets bijna nooit, wel dat er uitgestorven wordt……soms denken mensen ook dat iets er niet meer is maar dan vinden ze later weer verscholen exemplaren…….
    Ja dat klopt dat kan een indicatie zijn, is hier niet zo, dacht ik, hoop ik…….

    Beantwoorden
  45. Hoi Bert, ik had nog niet gereageerd op
    je reactie…..soms kruipen de reacties
    er tussen door…..als voorwereldlijke
    dieren…..slaat niet op jou hoor overigens…
    you know what I mean….ben benieuwd wat
    er overborrelde…….

    Beantwoorden

Geef een reactie

