RSS Feed

^ ^ KEUDELDOEMKE ^ ^

Geplaatst op

Winterkoninkje1


In het blad NOORDERLAND lees ik goed nieuws over het winterkoninkje. Het zijn insecteneters (dat wist ik al) maar schakelen in de winter net zo makkelijk over op zaadjes. Dat wist ik nog niet.
Het winterkoninkje is mijn favovogeltje.
(Als ik dan toch moet kiezen).


Het verenbolletje wordt hier in het noorden ook wel genoemd:
eddelkeudeltje
eddelkeunenkje
heegknipper
heegkroepertje
heegsnitter
heegtikkertje
keudeldoemke
knuutje
scheertje
toenkroepertje



VROEG OP WEG

Goede morgen, winterkoning:
`k zie u kleintje in de heg !
`k zie u reiziger op weg!

Telt gij ze wel, winterkoning,
het stel jongen in ’t nest?
Negen in `t nest is best !

Staartje als een boterspaantje!
Waaikuif als een legervaantje!

Had ik het niet mogen vragen ?
Had ik u niet mogen plagen ?

Negen jongen negen honger.
Zonder kinderen honderd hinderen.

Au, uw spreuk is bar en boos…
Win een roos!

Koninkje, gij hebt gewonnen
Zo gewonnen, zo geronnen:

negen – zeven voor de kat.
Tranen – als ik ze al had

God zij met u, weggeling!
God zij met u, heggeling!



Ida Gerhardt




Zo werd de kleine koning nogmaals gekroond in een gedicht van Ida Gerhardt.
Hier hoor je zijn fiedeltje…..
 
Annet ©
foto van het net

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Het winterkoninkje kan dus ook een vegetariërtje worden. Handig.
    Typerend gedichtje.
    Ik zette net het vogelgeluidje aan en kater Smokey, die bij me zit keek verbaasd op uit z`n soezerige oogjes.
    groetjes

    Beantwoorden
  2. antoinette duijsters

    Heb je ze al eens zien vechten? dan rolt een balletje veren, luid tjielpend over de grond en ziet geen gevaar meer. Had ik toen maar een fototoestel bij de hand gehad.

    Beantwoorden
  3. Het gefiedel…en getril….is zo mooi…13 gram weegt dit beestje geloof ik maar.
    Ik zie hier bij de sneeuw tegenwoordig ook de dodaars zwemmen, het kleinste eendje dat er is.

    Beantwoorden
  4. Prachtig, Annet ! Heel af en toe krijg ik er een op mijn balkon. Maar goed dat ze op zaden overschakelen, dan doen andere vogeltjes ook…;o)

    Beantwoorden
  5. Maria-Dolores

    mooie en grappige bijdrage.
    geen idee of die beestjes hier ook te zien zijn…

    Beantwoorden
  6. Smokey: ik begon met Smoeky:) kom net van buiten: knoertekoud!
    de natuur is slim….goh dat Smokey (oh vandaar dat Smokey en Smokey)
    daarop reageert, soms denk ik dat er zelf een auro om geluiden zit en dat
    ze het verschil horen tussen echt en opgenomen geluiden:)
    Nee nog nooit Antoinet, dat lijkt me inderdaad een verengedoe…..
    Zwol, zo kom ik de lente en zomer door met die geluiden, vlakbij mijn raam
    in de slaapkamer zit klimop en daar zijn ze graag…..prachtig: de dodaars……
    Stripman: heel bijzonder op het balkon, koninklijk bezoek……ik heb een oud
    vogelboekje ‘Wat vliegt daar’ en daar staat in dat bij strenge winters veel
    eddeltjes sneuvelen, ik was blij met dit nieuwsfeitje want ja mijn favorietjes
    je denkt er tóch aan……~)

    Beantwoorden
  7. Maria-Dolores, dat weet ik niet eigenlijk, maar zelfs
    hier weten mensen niet eens dat ze bestaan…….
    hoewel dit landelijk is……

    Beantwoorden
  8. Ja, mooi…de zaden zijn heel populair, en ze pikken ze heel slim zo tussen de sneeuw weer op… 🙂
    Het knuutje, daar had ik wel eens van gehoord….

    Beantwoorden
  9. Bart: is het niet het knutje:))

    Beantwoorden
  10. Knutjes, knuutjes en kneutjes, het duizelt me nu… :)))

    Beantwoorden
  11. Wat is het ook een lief vogeltje hè. En dat geluid, daar wordt je ook heel vrolijk van!
    Groetjes, Ineke

    Beantwoorden
  12. Haha Bart, het lijkt wel die conference
    van Toon Hermans:))http://www.youtube.com/watch?v=mMm7xaroC2s (de ornitholoog)
    Ineke, het is echt een opkikkertje (opvogeltje)
    dat geluid:)
    groetjes

    Beantwoorden
  13. Een koninklijk plaatje vergezeld met een koninklijk gedicht…..heel mooi

    Beantwoorden
  14. ja echt een ode aan het leven….
    danks Paul:)

    Beantwoorden
  15. Je raadt het nooit….Toeval bestaat……loop ik hier in de straat in de sneeuw Annet…….Ik ben nog niet in de straat of ik zie een rode kater krols door de sneeuw rollen……ik keek nog eens….bleek dat de kater speelde met een doodgemaakt diertje zo leek het. Ik er op af…..wat zien ik……het is een dood winterkoninkje…..
    Griezel…..ik had toen net jou log gezien en nu zag ik het vervolg.
    Het kleine beestje werd door de rode kater alle kanten op gegooid…..en ook de veertjes werden geplukt….
    Ik heb er foto’s van…..komt wel een logje over eerdaags…`maar vind je dit niet vreselijk toeval?’.

    Beantwoorden
  16. Nou ja toeval…..
    Het blijft een ‘moeilijke verhouding’, roof- en prooidier
    Je haalt het roofdier niet uit de kat…wij zijn met onze
    auto’s het roofdier van de kat…circels van het leven……
    en wat wij alleen al eten aan vogel:
    kip
    kalkoen
    hoentjes
    kwartels
    duif
    gans
    zwaan
    eend
    en vroeger spreeuwen enz.
    nog steeds in het buitenland diverse vogels……
    Over de hypocretie van de mens schreef ik eens een gedicht…….
    Moj Zwol…..laat maar niet zien……..maar je moet het zelf weten….

    Beantwoorden
  17. Mooi beestje, met dat kleine kwieke staartje.
    Al jaren een speciaal winterkoninkje kastje in de tuin. Maar ze komen maar niet!!
    Foei! 😉

    Beantwoorden
  18. Hee wat raar Aad dat ze niet komen….
    Hier in de tuin hebben we gestapelde takken
    veel onderbegroeiing, klimop in de bomen,
    kamperfoelie nogal ruig, en ze houden van buxus…….
    Ik zal nog eens een eddeltje interviewen…..:)

    Beantwoorden
  19. Elise van Schouwenburg

    Mooi Annet. Aanbevolen.

    Beantwoorden
  20. Hier langs het IJsselmeer zitten ze tussen de keien langs het water, heel slim want niemand kan er bij en tussen. Ik wist niet dat ze bij jou daar zoveel namen hadden. Klein maar o zo fijn…
    Lieve groet, Coby

    Beantwoorden
  21. Annet, na drie keer afspelen keek smokey al ongeïnteresseerd de ander kant uit. Misschienhad hij het door.
    Ida Gerhardt, bijzonder vrouw en dichteres. Ik had ooit een blog over haar.
    Hier een link, nee niet naar dat blog, maar een site waarop je Ida zelf kunt horen. Nee geen vogelgeluidje:)) http://www.idagerhardt.nl/
    Ik ga slapen,
    tot de volgende keer.
    groetjes van de smokey`s

    Beantwoorden
  22. Dank je Elise
    wat een lief avatarretje:)

    Beantwoorden
  23. Coby: daar zou ik ze niet verwachten……ook bosvogeltjes
    willen wel eens wat anders:)
    Die namen heb ik uit het Zakwoordenboek Gronings-Nederlands
    en omgekeerd, uitgeverij Staalboek Veendam, het staat vol verrukkulluke taal…..
    Lieve groet van hier……

    Beantwoorden
  24. Haha Smokey had het door…..
    het ritselt ook niet…..
    Ik ga de link bekijken, dank alvast….
    En welterusten voor jullie:)

    Beantwoorden
  25. Smokey: heb het geluidsfragment gedeeltelijk
    beluisterd, mooi die ongedwongenheid, en
    de stemmen van Ida en haar geliefde Marie,
    de ontroering die het losmaakt bij haar bij
    het voorlezen van de gedichten. En hoe ze praten
    dat sterft vast uit dat geaffecteerde praten maar hoe
    mooi om dit te horen………….
    Dank!

    Beantwoorden
  26. Dat zo iets kleins zo bijzonder kan zijn

    Beantwoorden
  27. Hans:
    in al hun kleinheid
    maken ze je er op attent
    dat je belangrijk bent

    Beantwoorden
  28. @Annet, het zal wel "hooghaarlemmerdijks"zijn. De man van het Polygoon filmjournaal, Flip Bloemendaal, kon er ook wat van:) Een tijdsbeeld.

    Beantwoorden
  29. Zeer aanbevolen! Zegt iemand die hier op het blog wel eens vaker over de enige en echte winterkoning heeft geschreven -:)) .. Zie daarvoor de berichten 113104 (Prentenboekverhaal) en 295325 (Met stip op vijf).
    Groetend, T.

    Beantwoorden
  30. Smokey: ja Flip (Philippe) Bloemendaal die sprak goed!
    Duidelijk articulerend én met humor!
    Terracidus: the one and only Winterking, indeed, ik kom kijken bij jou…..
    groetje…..(en zo’n winterkoning weet niet dat we het over hem hebben) 🙂

    Beantwoorden
  31. HEt is niet voor niets een koning

    Beantwoorden
  32. Zoost maar net Paco:)

    Beantwoorden
  33. Zwolly fotografeerde een dood winterkoninkje. Ik schreef dat ik nooit één goed had gezien. vandaag, aan een bevroren meer in eenzaamheid en stilte, hipte er een om me heen, Ik heb een foto, maar dan is de afstand al weer aardig groot.
    Wel herkenbaar, met zijn wipstaartje.
    Heel solo in de winterse ruimte van .fr.
    Groet, O.

    Beantwoorden
  34. Oliphant: kleine kriebelientjes zijn het……

    Beantwoorden

Geef een reactie

