RSS Feed

Lieve Tante Spreeuwenschrik

Geplaatst op

Elke vakantie ging ik naar tantelief op de Veluwe. Tussen ’t Harde en Oldebroek aan de Veenweg. Alles was daar wat in de stad niet was.  Vriendinnetjes zoals Aleida, Henny en Geertje. Geurende krentenstruuk’n, opkomend gras, bloemen, de geur van de aarde, de eindeloze dennenbossen vol geheimenissen, de wind die er doorheen woei en vooral de stilte, je kon jezelf horen in ademhaling en klossende klompjes.

Tante was geboren op 29 februari maar vierde het op de 28e, er zat niets anders op. Tante en ik. We lachten, deden boodschappen en maakten lange boswandelingen. Een bosje paling halen in Elburg. Bij haar at ik, thuis at ik niet. We knuffelden veel. Zij weerde me nooit af, haar zuster, mijn moeder wel.

Er lag één smet op al die gezelligheid. Wanneer de spreeuwen terugkwamen in het voorjaar en zich nestelden onder haar pannendak pakte ze de bezem en veegde de nesten weg. ‘Waarom doet u dat nou’ zei ik. ‘Ze poepen al m’n ramen onder’ zei ze en begon weer aan een lach.

Dit jaar zou ze 90 zijn geworden.

Mijn lieve naieve tante Vis.

Vogelverschrikker

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

Geef een reactie

