RSS Feed

Kerstkransje

Geplaatst op

Kbskating

Het is hier grijs. Ezelgrijs. Het waait niet. Dit keer denk ik: gelukkig maar. Het zou anders wel erg koud zijn. In het Westen schijnt de zon en en er is geen wind. Volgens mijn moeder heeft ze last van fijnstof. Dat waait nu niet weg.

Die A.L. Snijders in de Volkskrant schrijft fijn en klein. Hij noteert natuurijk van alles wat zijn hoofd binnenwaait. Veel woorden uit mijn logs zag ik terug. Woorden als: natuurmens, poelepetaten, en tsja de rest van de collumn die ik gisteren las ligt beneden.

Alsof dit een vuilcontainer is met woorden: gratis af te halen.

De columnist (als ik zenuwachtig ben maak ik veel fouten) Maarten Lorgnet schrijft steeds makkelijker, ogenschijnlijk dan. Mijn hoofd weet dat ik nooit dat gehalte zal halen. Ik heb teveel aan mijn hoofd. Moet teveel doen. Ik hou het maar bij gedichten. Toch mijn geliefde schrijfvorm. Flarden van alles in een mallemolenmix van woorden.

Gisteren draadjesvlees gegeten. Voor een tweede keer opgeschept. Oeijoei. Ben benieuwd of er nog wat over is voor vanavond.

Wat zag ik aan moois tot nu toe vandaag?

Glanzende bontvacht van het Fjordenpaard. De uiteindjes fliezelen in een licht briesje. Alsof op ieder haartje een glanzend dopje zit. De Welsh die je ontmoet in grappige geluiden, hoefgetrappel of zelfs met haar voorbenen omhoog gaat. Circus! Komt dat zien!

Ik zag veel vogels bij of in het voederhuis. Een merel zat op het vetblok en pikte er hartstochtelijk in. Aanloopkater Bosje zat op de tafel bij de achterdeur. Hij is zielig. Platte oortjes, een lijf dat zoemt en een rattenstaart. Maar hij eet met grote happen en geniet van de melk. Het enige dat ik voor hem kan doen.

Met genoegen. Rode kater-van niemand- in het veen.

Zwart-witte Geoffry en Siep de Cyper nooit meer gezien.

Ik droom maar dat ze ergens onderdak hebben gekregen bij een lieve familie met een groot hart.

Misschien is daaruit wel fantasie ontstaan. Een vlucht uit de realiteit. Of de realiteit te verfraaien om het leven draaglijker te maken.

Je eigen wereld scheppen.

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

Geef een reactie

