RSS Feed

**Van de droedel en de haas**

Geplaatst op


Als ik geweten had dat het bij de hooggemeente
lag had ik het nog kunnen frettelen. Maar ja, nu lusten
ze het niet meer. Ik had het nog zo in de zak!

Ja peerguu, peerguu wat denk je van mijn teneergang?
Heb ik u gesobbeld dan? Had het me maar in de tuien
gelegd. Dan had ik nog wel kunnen wobbelen. Nou laten
we het haasje dan maar laten turen. Zo gezegd, zo gedaan.

Het haasje is naar boven gebracht. Met zijn pootjes om me
heen. Heb de tranen gedept en het een mutsje omgedaan
met linten en zijden zachte pootschoentjes aangedaan.
Rechtop in bed gezet met achter zich drie kussens.
Het heeft gegild om zijn soortgenoten.

Ik heb verhaaltjes verteld van tederheid en opvang. Ook nog een
eng sprookje over haaseters. Bewust leven en toch haas braden
alsof je een kindje klaarmaakt.
Na een paar weken was de kust veilig.

Repje, zei het haasje en sprong weg de hoge golven in van een
ogenschijnlijk ruwe zee. Daar werd het gewiegd in de veilige
schuimende armen van de golven.

Je t’aime, riep het nog.
En verdween met de franse slag

Droedeltekst en halve droedel gemaakt door Annet Lemaire ©

(gebaseerd op een verhaal van mijn moeder die eens had toegezegd
een haas te braden en
daarna zei met een verwrongen gezicht
vol afschuw: oh, het was zo vreeeeeeeselijk, alsof ik een kind moest
braden, dit doe ik nooit weer. Dit verhaal vertelde ze iedere keer)

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Leuke combi van tekst en beelddroedel.
    Vooral die tekst is droedelig mooi!
    gr eva

    Beantwoorden
  2. leuk droedelverhaal Annet( en dito kenmerkende Annet tekening)

    Beantwoorden
  3. grappig verhaal… ik klikte eerst op jou en kwam toen terecht bij Douwe Egberts, pure luxe, en toen bij de gebraden haas 🙂

    Beantwoorden
  4. Ha,ha, Maria, zo heb ik eens op een andere Bart gereageerd dan die ik bedoelde:))
    Eva: dank je lieve droedel, het is nu echt een vrolijke dag dank zij jou initiatief!
    Cor: dank je!

    Beantwoorden
  5. Een prachtige droedel met een droedeltekst vol met lading….
    Past ook goed in deze tijd. Waar is het neuzende konijntjesdroedel?
    Lieve droedelgroet, Coby

    Beantwoorden
  6. Echt een annet droedel bijdrage.;-)

    Beantwoorden
  7. Coby, dank je, de knijntjes zijn in hun hok met lekker verstopstro en knabbelhooi….droedeliedoedelieliefs!
    Dank Daan, ik ga even naar jouw droedel:)

    Beantwoorden
  8. Bij je droedel moet ik denken aan http://nl.wikipedia.org/wiki/Rorschachtest.
    Leuk dat je het gecombineerd hebt met tekst.

    Beantwoorden
  9. lekker losgedroedelde tekst en tekening
    laat de lezer maar lustig associëren
    (droedel ook tikje droevig)
    leve droedeldag! :))
    een echte ‘annet’…

    Beantwoorden
  10. 100 woorden:) dacht en denk vaak of dit een naam heeft, kwam uit bij de verhalen van Daniel Charms, droedelen past ook wel, Rorschach van de inktvlekken ja grappig:)
    Bart: ja lekker losgedroedeld, eigenlijk droedel ik al heel mijn leven:) merci!

    Beantwoorden
  11. Tekst, prachtig, doet me denken aan Lennaert Nijgh en Drs.P, meer kunst dan droedel !
    En ocharme, je moeder, ik voel hier met haar mee..

    Beantwoorden
  12. Annelies, absurdisme denk ik aan, vond vroeger het werk van Jeroen Bosch ook erg intrigerend, Esher en Dahli, dank je wel, tsja dat haasverhaal, ik draag het altijd bij me:)ik hou ook niet van het leger:)

    Beantwoorden
  13. Dat is een hele mooie tekst en tekening, Annet!
    Apart, en ge krijgt er een grote doos vol Kersenbonbons voor alsmede een kano, om met de Franse Slag achter het Haasje aan te gaan. (*_*)

    Beantwoorden
  14. Ach, juist op het goede moment deze kerstdroedel.

    Beantwoorden
  15. Ah, u heeft uw naam al mee:)
    ga genieten van die digitale
    bonbons, bon, bons! 😉 u zegt
    slag
    met Hoofdletter of met Hartletter?

    Beantwoorden
  16. Ja, ik dacht ik weef dit even
    mee, het zit me altijd hoog
    wij eten wilde spruitjes
    en tamme kastanjes met mooie
    bruine bonenogen….saus
    met takjes en blad en Suzanne in het bad

    Beantwoorden
  17. hoi annet. Mooi gedaan.
    gr Z

    Beantwoorden
  18. super-loeder huh droedel

    Er biggelt een droedelig traantje over mijn wang….lief en treurig. En mooie schets!! Liefs Marjanneke.

    Beantwoorden
  19. Zowie!!
    Deed het pijn?
    Groetjus terug
    Marsjan! valt toch wel mee, dankie en liefs terug!

    Beantwoorden
  20. Hij lijkt op Bugs Bunny.

    Beantwoorden
  21. Mooi gedroedeld, een haasje met vleugeltjes. Ook de tekst is behoorlijk droedelig 😉
    (Ivy)

    Beantwoorden
  22. genieten Annet )
    groet, Dianne

    Beantwoorden
  23. Parmantige haas met zijn wortel,
    dat is een fantastische droedel,
    alsof er konijn wordt gegeten.
    Ik kijk uit naar de waranda
    Fijne week
    InnoXia

    Beantwoorden
  24. Kitty: wat je er maar in ziet, klopt wel meissie:)
    Pass&Ivy: ja mooooooi!
    Dianne: dankjes dichteres, groetjes:)
    InnoXia: of slibtong, krijg je een waranda? mooi woord is dat eigenlijk, see you, once….

    Beantwoorden
  25. Wauw erg mooi
    geroggeld vaas!!

    Beantwoorden
  26. In de media Francis:)

    Beantwoorden
  27. heerlijke droedeltekst 😉

    Beantwoorden
  28. Bedankt voor je bezoek aan mijn Blog, die van jouw ook geweldig, groet, Joop

    Beantwoorden
  29. Mooie woorden bij een nog mooiere droedel :-))

    Beantwoorden
  30. Arm droedelhaasje werd bruin gebakken! Snif snif…maar wel mooi gedroedeld!

    Beantwoorden
  31. ha, nu ben ik mee met droedeldag …
    gelukkig dat het haasje zwemmen kan … 🙂

    Beantwoorden
  32. Occhhh, Arme Annet….
    Een echte "Annet-Droedel-Bijdrage"…
    Dank!
    Lieve Groet:)

    Beantwoorden
  33. De woorden bubbelen nog na in mijn brein. Hopelijk plopt er uit een bel een lichtje, zodat het waar kan schijnen.

    Beantwoorden
  34. Satuka, Joop, Heer Lot, Martha/Wilma, Bert en Geroma bedankt voor het reageren….ga nog even op bezoek…..

    Beantwoorden
  35. Thera, wat mooi een lichtje dat uit een bel plopt, ik probeer het te vangen, dank je:)

    Beantwoorden
  36. Ja hoor dit is volgens mij de enige echte droedel….

    Beantwoorden
  37. Een Hartletter met een Hoofdletter, Anneet, een vleugje chololade en wat cacao er bij, smulsmul voor het Hart!

    Beantwoorden
  38. een geinig begin van een koude dag

    Beantwoorden
  39. rommert boonstra

    I slept on my three-legged stool by the fire.
    The speckled cat slept on my knee;
    We never thought to enquire
    Where the brown hare might be,
    And whether the door were shut.
    Who knows how she drank the wind
    Stretched up on two legs from the mat,
    Before she had settled her mind
    To drum with her heel and to leap?
    Had I but awakened from sleep
    And called her name, she had heard.
    It may be, and had not stirred,
    That now, it may be, has found
    The horn’s sweet note and the tooth of the hound.
    — William Butler Yeats

    Beantwoorden
  40. Ik droedel altijd maar wat aan
    Arno:)
    Dreudel/Johan, het Sinterklaasgevoel:)
    Vuurjuffer: ja lekker koud, zolang het maar niet waait, ga maar lekker onder water:)

    Beantwoorden
  41. ik had geen tijd helaas…ik moet nog even alles langsgaan…om te lezen. Het is 6 hoog nul graden.

    Beantwoorden
  42. Lovely Rommèrt
    Zwol, hier dwalen wat losse piepkleine vlokjes

    Beantwoorden
  43. Al wat droedelt op dit blog
    Had ik het maar in de luren gelegd
    In plaats van in de marinade
    Nu is het haasje over.
    Snik snik

    Beantwoorden
  44. Jacopone, je bent lief!

    Beantwoorden
  45. Het doet me denken aan mijn oom die tegen mijn moeder zei:"O Bep, zo heerlijk als jij een konijn klaarmaakt kan niemand!"
    En toen zei mijn tante:"Merci chérie."

    Beantwoorden

Geef een reactie

