RSS Feed

**Wolkenspiegel**

Geplaatst op

fotoWolkenspiegel

De wolken tekenen het
leed op aarde
ik zie een aap, een zee-
paardje, een verdronken
ijsbeer

Ivoor- en drieteenmeeuwen
zeilen over in een laatste
groet

Zie in zwarte wolken de
verbrande longen van de
aarde

’s Avonds in vlammend
vurig rood
spiegel van brandende wouden
verschroeid in hebzucht van
slechts materiële waarde

Annet Lemaire ©
kunst: onbekend

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Dag Annet,
    Dat heb je op indringende wijze weergegeven.
    "Stof tot nadenken…" de verbrande longen van de aarde, verschroeid in hebzucht…
    Heel erg mooi en tegelijk zo confronterend!
    Poeh…..
    Liefs, Geroma

    Beantwoorden
  2. Zwollywood

    zal de wereld dan echt vergaan….te beginnen in het Westen?

    Beantwoorden
  3. Mooi Annet!

    Beantwoorden
  4. hippocampi

    Voelsprieterveen in sombere kleuren
    ’t is even wenen
    gr. hippo

    Beantwoorden
  5. *Geroma: ja indringend, ik heb veel ideëen samengebald tot een gedicht, liefs
    *Zwol: de wereld of de aarde, ik weet het verschil niet zo goed, de planeet blijft wel draaien, wij krijgen alle kansen om te blijven maar doen er niets tot weinig aan, hebben geen feeling met de ecosystemen die met elkaar samenhangen
    *Scram: dank je
    *Hippocampi: schone woorden:)

    Beantwoorden
  6. hebzucht en slechts materiële waarde, hoop ut toch van niet Annet :-))

    Beantwoorden
  7. *Heer Lot: zag pas hoe voor tropisch hardhout wegen werden aangelegd op plekken in het Amazonegebied waar nog nooit een mens was geweest, daar werden volwassen apen geschoten en geslacht, de kleintjes werden aan hun lot overgelaten, die werden o.a. opgevangen door Maarten van Roosmalen die nu gevangen zit….
    en de economie draait ten koste van ons bestaan, u weet wel Heer Lot of begreep ik u verkeerd?

    Beantwoorden
  8. koen -drijfveren

    wat een mooie titel bij dit realistisch goed geschreven stukje;)

    Beantwoorden
  9. Je begreep me goed :-))

    Beantwoorden
  10. Bedankt Koen*
    Okay Heer Lot*

    Beantwoorden
  11. Jan Bontje

    Overduidelijk, dat wel, maar eerlijk gezegd zie te veel gezwollen taal: "vlammend vurig rood" is mij te veel van het kwade. Misschien iets als "de avond weerspiegelt brandende wouden" o.i.d. Dan zeg je hetzelfde, maar laat meer aan de fantasie van de lezer over.
    (Ik ben beter van je gewend, Annet)

    Beantwoorden
  12. Lieve zus, ik vind het prachtig, elk woordje op mijn zilveren schaaltje gewogen en vind ze allemaal van goud en ja, zo goed dat je het zegt, en de spiegel is voor mij de kringloop.
    Tien kussen op je mooie haardos.

    Beantwoorden
  13. Oeps, nu doe ik iets geks, ik vroeg of ik Jan moest grijpen en dat je hem maar geen thee meer moest geven, omdat hij anders thedronken wordt, maar die pc van mij doet zo raar……. Ken je hem?Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  14. Lieve Annet
    Het stelt me gerust dat jij in je wolkenspiegel keek.

    Beantwoorden
  15. We hebben nog een lange weg terug te gaan, annet!
    En toch vooral ook maar klein eraan blijven werken, aan meer zorg voor de aarde, bij onszelf bedoel ik…daar ligt het begin.

    Beantwoorden
  16. Fijn om te zien dat je erkenning krijgt met je vriendelijke blog, Annet.
    Goede lijn getrokken tussen materialisme enerzijds en de zorg om al het andere anderzijds. Aanbevolen.

    Beantwoorden
  17. *Voor Jan een biertje met een aai, offtopic is hij lovend, maar nu effe niet:)
    * Dank je Zilverzus, ja ik ken Jan Bontje, we komen samen op een kattenkunstkalender bij uitgeverij A3boeken….
    *Dank je Inn, was erg van slag, x
    *Bart: in principe vind ik dat ook Bart, maar in de jaren 60 zei een professor dat de aarde veel kon hebben maar als de longen (het oerwoud van de Amazone) zou worden gekapt dan kon de aarde het niet meer aan………dit is me altijd bijgebleven, het maakte veel indruk, waarom weet ik ook niet, dank voor je reactie
    *Eline: (w)aardige woorden Eline, merci:)

    Beantwoorden
  18. Nu Live Aid, in plaats van Live Earth. Wat is uw bijdrage, Annet?
    Los van een docu op Discovery?
    Want, eerlijk is eerlijk, u vertaalt het zelfs nog verkeerd: "zag pas hoe voor tropisch hardhout wegen werden aangelegd op plekken in het Amazonegebied waar nog nooit een mens was geweest, daar werden volwassen apen geschoten en geslacht, de kleintjes werden aan hun lot overgelaten, die werden o.a. opgevangen door Maarten van Roosmalen die nu gevangen zit…."
    Ja, Maarten zit opgesloten (zoveelste bewijs dat ik geen negativist ben, maar hooguit gebruik maak van realistische voorbeelden). En ja, het regenwoud wordt gekapt. Dat deed men in Europa 2000 jaar geleden ook, dus dáár zie ik geen probleem.
    Nu, de eigen verantwoordelijkheid: 90% van die houtkap gaat naar China, Amerika, Europa. Om onze economische groei op peil te houden. Wij misbruiken die longen dus, om zélf rijker te worden. Precies zoals we Afrika al hebben kaalgeplukt.
    Dan zijn wij het niet die lijden onder de economie; ZIJ dragen UW pijn. U mag er, vanuit uw draaglijke stoeltje, behaaglijk over schrijven. And never forget that!Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  19. ps. Mensen uit Indonesië klagen over onze biodiesel. Waarom? Omdat tropisch regenwoud wordt verwoest om plantages aan te leggen die ons voorzien van biodiesel.
    HALLO?!

    Beantwoorden
  20. Mijn bijdrage is mijn leven…U praat maar wat zegt u eigenlijk? Wordt dit gedragen door empathie en inlevingsvermogen?
    U strijdt tegen uzelve, vooralsnog.
    Maar dat vindt u niet dunkt me.
    En wat doet u?
    Vertel me.

    Beantwoorden
  21. Er zijn deze schone avond opstandige mannen, ik zou me hard op kunnen afvragen hoe dat komt, maar ik doe het niet, ik zeg, zonder het te schrijven al genoeg.
    Ohhhhhh, van de kalender, die krijg ik ook, ik heb hem besteld, om jou, nou, laat je niet gek maken, we gaan gewoon gek doen!
    Welterusten. xxx

    Beantwoorden
  22. een op eerste zicht vrolijk speels gedicht dat al snel dieper gaat en even stil doet staan.
    Een paar jaar geleden was er hier in België de discussie : verandert kunst de wereld ?
    Ik denk dat kunst de mens kan veranderen – en de mens dan weer de wereld, als hij wil.
    In die zin ben ik altijd verheugt als er engagement in kunst zit, hoe naief dat voor sommigen ook mag overkomen. Misschien denkt er wel iemand net iets dieper bij na, en doet hij daar iets positiefs mee. Of misschien reageert er iemand ook wel bitsig, terwijl die eigenlijk opkomt voor hetzelfde …
    Maar sowieso wekt het reactie los bij de mensen, wat op zich al een verdienste in een wereld die grotendeels verdoofd is.
    Graag aanbevolen dus.
    groetje,
    Bert

    Beantwoorden
  23. Mooi Bert, dat verdoofd zijn herken ik, vond gister toch nog de kracht er iets mee te doen met waar ik zo mee zit.
    Bedankt dat je op aarde bent en lieve groet***

    Beantwoorden
  24. Hoi Zilverschoon, alvast een mooie dag met laarsjes aan en een regenhoed op je mooie kop)

    Beantwoorden
  25. Mooi voorin een boek over het klimaat !

    Beantwoorden
  26. *Schrijf jij dat boek dan Rami?:)

    Beantwoorden
  27. de Stripman

    Ja, inderdaad… En die onbekende kunst is ook best mooi…;-)

    Beantwoorden
  28. oei die verschroeide longen die komen hard aan,
    en bert, wat is dat een hoopvolle gedacht van jou

    Beantwoorden
  29. *Ja het leven nu is hard, die kan Bert meenemen:)
    *Stripman, fijn hè die kunst, de krant besteedt vaak tijd aan voor mij kille afstandelijke kunst terwijl er zo heel veel moois is dat onopgeraapt blijft liggen. Jammer.

    Beantwoorden
  30. Lieve Annet, ik ben er weer, ze hebben me goed geholpen in het ziekenhuis en lig nu te herstellen.Kusssssssssssssssssssss.

    Beantwoorden
  31. Zilver, wist niet
    eens dat je erin
    lag
    xxx

    Beantwoorden
  32. Maria-Dolores

    hoi Annet,
    een beetje n.a.v. wat jij op mijn blog schreef. was inderdaad al een tijdje niet meer bij jou :-). heeft er soms ook gewoon mee te maken dat ik aan het werk ben. als ik veel tijd heb, ga ik een paar keer per dag de rechterkolom langs en kijk wie iets geplaatst heeft. en soms schiet het er wel eens bij in. geloof trouwens dat ik de laatste keer bij jou las dat Zilver in het ziekenhuis lag en toen gelijk naar Zilver gerend ben, zonder een reactie achter te laten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

