RSS Feed

**KOE IN DE WEI**

Geplaatst op

foto
Een koe uit het Gelderse Vorden
stond dag en nacht op stal
dat was geen pretje voor haar
en haar collega’s al met al

Ze dacht aan spelletjes als dammen
en ganzenborden
ze wilde grazen in de zon en
lopen in de regen
daar kunnen koeien heel goed
tegen
als het maar niet te heet is
en de regen maar niet te
veel is

Ze had gehoord van een
heel ander oord
dat in het hoge Noorden
lag
(nou ja, zo hoog was het
daar ook weer niet)
Ze belde met haar mobieltje
naar haar nicht, zij heette
Krieltje
of er iets te regelen
viel
die loeide terug door haar
mobiel
‘kom toch hier, wij hebben
een héle grote wei
daar kunnen jullie allemaal
bij’

De koeien bevrijden zich
met hulp van een paar jonge
stieren en een kolonie sterke
mieren
En togen langs nog stille
binnenwegen
langs kade’s en stegen
op weg langs ’s Heeren
wegen

Voor de goede orde
keken ze onderweg goed
naar de plaatsnaamborden
Daar stond nicht Krieltje al te
gebaren
En wisten ze dat ze op de
goede weg waren

‘Kumpt d’er maor bie’
zei Krieltje de koe
En zo lopen al die koeien
uit het Gelderse Vorden
nu te genieten van het malse
gras in het Drentse Coevorden

(Voor nicht Krieltje was het
uiteindelijk toch te veel, zij
riep ‘ik boek een goedkope
vlucht, boe boe’

en naar verluidt gaat het
gerucht ging zij naar het
Amerikaanse Vancouver toe)

tekst en tekening by: Annet Lemaire
animatie: Hilko Hulzebos

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. De koeien lopen hier veel harder:)

    Beantwoorden
  2. Leuk Leuk!

    Beantwoorden
  3. Maria-Dolores

    hoi Annet,
    kwam even gedag zeggen en heb een stukje van je koeien gelezen, maar nog niet alles… waarom staat er ‘animatie’ bij die koeien, kunnen die bewegen?? heb overal geklikt, maar ze doen niks…

    Beantwoorden
  4. *Scram: dank je wel Scram:)
    *Maria-Dolores: ze bewegen hier wel Maria, weet niet hoe dat komt, het zijn hardlopers hier met snelle speentjes:)

    Beantwoorden
  5. Hier in Holland bewegen ze vrolijk met kop, staart en speentjes 🙂
    (de Toscaanse variant is wel erg rustig, lees ik…;-))
    Leuk, annet!

    Beantwoorden
  6. Koevorden!
    Grappig!
    gr eva

    Beantwoorden
  7. *Bart: ja ze swingen de pan uit:)
    *Eva: ja goed, ben benieuwd of iemand
    dat weet van Vancouver:)

    Beantwoorden
  8. Maria-Dolores

    grrrrrr….
    bedankt voor de info bedoel ik, want als ik het goed begrijp, bewegen ze bij jullie vanzelf?? dacht eerst dat ik verkeerd klikte ofzo…

    Beantwoorden
  9. ja, ik zie koeien bewegen, daar–> bij Annet:)

    Beantwoorden
  10. *Maria: je moet ze even aan de staart trekken:)
    *Morgaine: het zijn ADHD-koeien:)

    Beantwoorden
  11. … wat vind jij typische koeiennamen, eigenlijk…? we hebben er in ut Waalse ook enkele in de wei achter onze tuin, van buren die we zelden horen of zien… de koeien lijken een Genevieve en Hillegonde enzo… er staat misschien zelfs een Jasperina tussen 🙂

    Beantwoorden
  12. *Gina, graag de vraag terug, wat lig je daar leuk trouwens op dat kleedje:)

    Beantwoorden
  13. Hoera, je eigen tekening, geweldig, bij drie juichen ook de uiers mee!

    Beantwoorden
  14. Vergeet ik nog te zeggen dat ik het verhaal op rijm beestachtig goed vind.

    Beantwoorden
  15. *Zilver: ha leuk je zegt wat over m’n vers, ik had zin in iets luchtigs tussen al het waternieuws, toch voel ik iets van een saamhorigheid all over the world, we zitten in hetzelfde schuitje, dat zal het zijn.
    De animatie is niet overal te zien maar de speentjes springen van vreugd:)

    Beantwoorden
  16. Leuk :-)) Ontzettend zitten lachen.Offtopic: kan je wel vinden hoor Annet, in welke lijst je ook staat. Prima plek om te vertoeven, dit blog

    Beantwoorden
  17. loopt te kuieren langs ‘s-Heeren weegen, ziet de zonnestralen nederdalen op des Koe’s ruggenvel en mompelt: da’s dan welgeteld zestien Ulevel!

    Beantwoorden
  18. Ja, dat is gaaf, ik zag ze echt gaan, naambordje bekijken, zou een leuk filmpje zijn.
    Maar je begrijpt dat ik altijd heel blij ben als je je eigen tekeningen er bij zet, ik ben er dol op, er zit zoveel liefde en blijdschap in, net als bij je mooie kaarten.

    Beantwoorden
  19. kind je bent een oase van vrolijkheid op dit blog…..heerlijk om te lezen en te kijken…
    jegkys

    Beantwoorden
  20. *Eline, wat leuk dat je langskomt, weet zelf niet eens waar ik sta, ik wist dat niet eens van dat rba, ik zit altijd in mijn eigen maaksel, in m’n cocon, sleep well:)
    *Johan: wat wenscht een koei noch mehr dan zalmend gras en een blije zon in de waterton:)
    *Zilver: je bent een sjeintje en heel sociaal, daar zijn er altijd te weinig van, fijn dat je er bent;) liefs!

    Beantwoorden
  21. Lieve Annet, wat een pareltje weer meissie..
    Ik ben het volledig eens met Jeg….
    Groetseltjes, Geroma!!

    Beantwoorden
  22. hippocampi

    de koe beweegt
    het gedicht leeft
    en tintelt de voelsprieten
    gr. hippo

    Beantwoorden
  23. Prachtig Annet, heerlijke koeien !

    Beantwoorden
  24. hahaha…heerlijk die koeien!

    Beantwoorden
  25. *Jeg: het is fijn een oase te zijn:)
    *Geroma: eensgelijks:)ik wor een bietje verlege
    *Hippo: leuk dat je even kwam te kiek’n:)
    *Annelies: danks:)
    *Mephisto: jeukeu?
    *Gala: hapklaar:)

    Beantwoorden
  26. Leuk, ik moet even denken aan de versjes van Trijntje Fop, die mijn vader mij vroeger voorlas.
    Daar word ik dus blij van. Wat ben jij toch een malle meid.

    Beantwoorden
  27. Met zo veel liefde naar de koe toe
    moet je echt niet naar Timboektoe
    en de Fransman ginds in Vancouvèèèr
    houdt evenmin van dat geblèèèr
    dus Krieltje ga met haar meteen
    naar je vriendin in Gieterveen
    voor 2 euro per maand, je mag het hopen
    kan jouw koe daar rond gaan lopen.
    …en bovendien:
    Heeft Maria Dolores dit meegekregen?
    Ja, je kunt haar daar gratis zien bewegen.
    Annet, je plaatje en gedicht een geweldige bezienswaardigheid!

    Beantwoorden
  28. Niets zo’n heerlijk ghezicht als de koeiedames in de wei. Ik weet niet beter, want dat was heel mijn jeugd mijn uitzicht. (Uiteraard niet in de winter). En als ze dan in het voorjaar voor het eerst weer naar buiten mochten, pakten ze hun rokken op en maakte bokkespringen van blijdschap ( valt niet mee als je geen geit bent 😉 )

    Beantwoorden
  29. Thera: mijn vader droeg vroeger voor uit Diewertje Diekema, dus net als jouw vader, leuk!
    *Ah Fravapère, c’est bon cette poetry, hein, merci et bonjour:)
    *Hy: leuk die rokken, rustgevend zijn ze:)

    Beantwoorden
  30. Hoi Annet, dat was weer een mooie !!!!
    Ik hoop dat alles goed gaat in het Drenthse land ???
    Een heel goed weekend toegewenst !!
    liefs
    Monique

    Beantwoorden
  31. koen -drijfveren

    mooi en liefdevol geschreven. Het doet me denken aan een bevalling van een kalf in een weiland. De koeien bleken echt terecht tot de kuddedieren gerekend te worden. Het was prachtig, al de koeien gingen in een cirkel om de koe staan tot en met bevalling en nazorg.groet,koen.

    Beantwoorden
  32. *Monique, het gaat best hier. Veel regen, het lijkt herfst. Jij ook een goed weekeinde Moon.
    *Koen: dat is heel mooi met olifanten heb je dat ook, maar bij runderen net zo beschermend, mooi toch net of het nog oerdieren zijn:)

    Beantwoorden
  33. marsjanneke

    Annet, ik heb op het moment zo weinig tijd om te bloggen maar ben blij dat ik even kwam ‘snuffelen’ bij jou….Geweldig: animatie en vers!! Super goed joh! Liefs Mjan.

    Beantwoorden
  34. ondanks drukke dagen en weinig tijd toch even naar de koetjes komen kijken – kreeg meteen zin een een glas verse melk … 🙂
    leuke koetjes !

    Beantwoorden
  35. *Marsjanneke: leuk dat je even de koeien kwam aaien:)
    *Bert: ha Bert, las op Google dat melk niet goed was, wist dat helemaal nie, dus ijs ook nie?, wat niet goed is vaak lekker:)

    Beantwoorden
  36. Er is geen winnaar wat de naam Vancouver betreft: de naam Vancouver o.a. komt oorspronkelijk van Coevorden, zoals Breukelen Brooklyn werd….

    Beantwoorden

Geef een reactie

