RSS feed

*DE HOORSPELKERN VAN DE VARA*

Geplaatst op

Op deze foto van rond 1932 is de hoorspelkern van de VARA te zien. Van links naar rechts: Adolf Bouwmeester, Carel Rijken, Frans Nienhuis, Janny van Ooyen, Jan Lemaire, Rolien Numan, Willem van Capellen (Ome Keessie) en zittend Hetty Beck.

 
Mijn vader was bij de oprichting van de VARA. Hij was niet de oprichter zoals een paar jaar geleden in het VARA-magazine stond. Reisgenoot en ik stonden er toen breed uitgemeten in. In de serie Haard en Buis. Ik had ik er Baard en Buis van gemaakt op een kaartje. Kon niet schelen. Ze vonden het blijkbaar leuk. Dus wij stonden in de gids, pardon: magazine. Mijn vader was wel bij de oprichting. Samen met mensen als Jan Lebon en Jan Broeksz. Met Jan Lebon en zijn vrouw Coby waren mijn ouders bevriend. Ik heb nog talloze fotootjes van ze. Oom Jan en zijn joodse vrouw tante Coby heb ik nog vrij lang meegemaakt. Ik herinner me Jan Lebon als een schat van een man. Tante Coby was deftig en had een fijn gevoel voor humor.
Hun enige dochter had MS en haar vriendin had die ziekte ook. De dochter emigreerde later naar Australië.

Hieronder zo’n kiekje.
Aan (nog) een stil strand.


v.l.n.r. vrouw onbekend, Jan Lebon, tante Coby, mijn vader, zijn jonge vrouw (mijn moeder), vooraan liggend de dochter van Jan en Coby met haar vriendin.

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Annet wat geweldig dat je deze foto’s hebt én dat je ze plaatst…en uitleg geeft….
    Het gaat om het verhaal, maar ook om de romantiek over de wijze van kleding, de romantiek van de wijze waarop vakantie werd gehouden’…De 2e foto ergens bij de duinen.
    Kijk nog even naar de mooie gebloemde zomerse jurken en het pakje dat je moeder droeg. Heel mooi!
    Ook op de VARA foto springt de kleding eruit…mooie pakken en hele mooie jurken.
    Heel leuk deze plaatsing!

    Beantwoorden
  2. Maria-Dolores

    mooi. ik heb tamelijk lang zitten kijken + namen lezen. moet een fascinerend beroep geweest zijn: altijd bezig met toneel in feite, maar zonder direct contact met het publiek… een hele wereld voor zich…

    Beantwoorden
  3. *Zwol: ha leuk dat je zo gekeken hebt naar de kleding enzo, logisch voor een fotograaf:)
    *Maria: mijn vader begon zo’n beetje als acteur bij Nap de la Mar, heeeeeel lang geleden allemaal en eindigde bij NRT, het Nieuw Rotterdams Toneel, hij speelde zo graag tot z’n 95e jaar:)

    Beantwoorden
  4. Dank voor verhaal en mooie foto’s, ik vind zowiezo foto’s van vroeger erg mooi om te zien :-))

    Beantwoorden
  5. *Heer Lot, vaak wel ja, inderdaad:)

    Beantwoorden
  6. Foto’s en verhalen om fier op te zijn ! Inderdaad ook gewoon leuk om naar te kijken als in een doosje vol vroeger …
    groetje,
    Bert

    Beantwoorden
  7. oude foto’s hebbn iets magisch..

    Beantwoorden
  8. Leuk Bert, een doosje vol vroeger en ja fier, dat is het woord:)
    Ja, ik was altijd erg gefascineerd, vroeger ook al Morg:)

    Beantwoorden
  9. Goh, bijna een eeuw geleden ! Prachtige zwart-wit foto’s, wat leuk om naar te kijken en te lezen !

    Beantwoorden
  10. Ha Annelies, ik sta hier in de deuropening te wachten op klanten, kom erin, gelukkig dat je het leuk vond, daar doe ik het voor:)

    Beantwoorden
  11. Heel moo, die foto’s uit de oude doos en het bijpassend verhaal

    Beantwoorden
  12. Hoi Annet, wat een leuke foto’s uit de oude doos. Wat fijn dat je nog zoveel foto’s van je ouders hebt, daar moet je heel zuinig op zijn.
    Ik hoop dat de peultjes en de pluksla heerlijk smaken !!! Nog 2 weekjes, dan komen wij naar Drenthe en hoop ik dat het toch iets droger wordt ; )
    veel liefs

    Beantwoorden
  13. koen -Drijfveren

    goh, wat een leuke bijdrage zeg, artistieke familie !, wat ontzettend leuk dat je die foto’s hebt. Hoorspelen , ja dat is uit de oude doos, maar ontzettend leuk!
    Grote groet,
    koen

    Beantwoorden
  14. Wat mooi dat we je foto’s hebt, jij hebt een bijzondere familie een belangrijk stuk geschiedenis van onze cultuur. Jammer dat mijn vader dit niet kan lezen.
    De zon schijn, ik hoop dat je een megadag fijna dag krijgt, dikke kus zus!Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  15. Bedankt Hans, Koen, Monique en Zilvert…

    Beantwoorden
  16. Nostalgie!
    De meeste namen ken ik alleen van
    straten die er naar vernoemd zijn!
    gr eva

    Beantwoorden
  17. *Eva: Dough it should be a long long time age
    your mother should know
    wow wow
    your mother should know
    straatnamen?
    gr Annet

    Beantwoorden
  18. Dough it should be a long long time ago
    Tussen de peulen en de kip door….
    lalalalalallalalallalalal

    Beantwoorden
  19. Als je naar de foto kijkt dan kun je het hoorspel bijna horen…

    Beantwoorden
  20. *Rami: leuk dat je even langskwam om te luisteren

    Beantwoorden
  21. Dat zou ik nou ook nog wel eens willen doen, zo’n hoorspel. Kunnen we radio Drenthe niet zo gek krijgen?
    prachtig sfeerfoto’s trouwens!

    Beantwoorden
  22. Wat leuk om zulke foto’s in je familie-album te hebben. Ome Keessie kende ik in mijn jeugd, de oorlogstijd, alleen van horen zeggen. Toen ik in 1945 of ’46 het hoorspel bij de buren op hun krakerige ondergedoken radio hoorde, verstond ik er niets van.

    Beantwoorden
  23. Ome Keessie zal later nog wel op de radio geweest zijn, kan me zijn typische hoge stem nog herinneren Kees. Het zal ook bij de VARA geweest zijn, mijn ouders waren echte Varanezen:)

    Beantwoorden
  24. Is niet zo heel veel veranderd eigenlijk, ja er zijn wat jaren voorbij, duidelijk meer zand op het strand, en kleding die minder laat zien. Maar wat de ondeugende koppen betreft, die spreken boekdelen, daar zie ik niet echt een verschil…
    Gr. Ragfijn

    Beantwoorden
  25. U kwam langs.
    Ik hoor uw stem.
    Ja ondeugende koppen
    nou u het zegt
    levenslust!
    🙂

    Beantwoorden
  26. wat bijzonder Annet en eronder ligt de lading van nog veel meer verhalen

    Beantwoorden
  27. *Asdale, zag je even over het hoofd, radio Drenthe, ik heb het afgeleerd om anderen enthousiast te maken, en mensen aan te jagen eerlijk gezegd, het zou hartstikke leuk zijn natuurlijk……..
    *Galadriel: ja dat klopt, talloze herinneringen maar ik wil niet steeds blijven hangen in het verleden, dus af en toe duik ik in the past, of bedoel je dat niet? Wel?

    Beantwoorden
  28. Dat benne mooie foto’s, Annet! Ook mooi is jouw tante met de fijne humor, kzie het al helemaal voor me…
    Zulke verhalen en foto’s zijn altijd interessant te lezen en te zien. Ben blij dat je ze hebt geplaatst! Ik ben er dol op! 🙂ehm…hebjenogmeer,toevallig…?

    Beantwoorden
  29. échte Varanezen, dat moeten wel leuke lui geweest zijn. Lekker rood en kritisch!

    Beantwoorden
  30. Ha Johan, jij hier. Ik zag je wel maar kende je nog niet. Ja ik heb er nog veul meer. Genoeg om oude Story’s mee te vullen, ha:)
    Ha Fravapa: ja is dat zo Fra? Het klopt wel ja:)

    Beantwoorden
  31. Ingrid van den Bergh

    Hallo Annet, via google kwam ik dus ook hier terecht. Wat een heerlijke nostalgie op je foto’s.
    Wat zijn deze mensen nog met zorg gekleed, prachtig., de outfit van Jannie van Ooyen.
    Via google vond ik prachtige natuurgedichten van jou op Meander en ook een recensie van je werk.
    Dikke pluim, dichter Annet.

    Beantwoorden
  32. Please to meet you here Ingrid:)
    Het is me wat hè:)

    Beantwoorden
  33. Ingrid van den Bergh

    Heerlijk, toch?

    Beantwoorden
  34. Beste Annet,
    Even een korte reactie op de strandfoto.
    De vrouw van Jan Lebon heette Coba ( Jacoba van Kreveld )en geen Coby.
    Hun enig kind was mijn tante Emmy. Overleden op 46 jarige leeftijd in 1971.
    Waar is mij onbekend.
    Weet jij meer van de fam. Lebon?
    Ik wel meer van Emmy, toen zij in den Haag woonde.
    Graag reactie
    met vr. groet
    Dik Sprong HILVERSUM

    Beantwoorden

Geef een reactie

