RSS Feed

**BEDREIGDE ROODHARIGEN**

Geplaatst op

fotoDe roodharigen onder ons worden bedreigd met uitsterven.
Het zijn de intelligente vredige bosmensen die leven in Indonesië.
Net als de Indianen indertijd worden ze afgeknald.
De zo goedige en zorgzame moeders ondergaan dat lot.
Het gaat om het rode bosmensjong dat verkocht wordt
als speeltje voor de hebberige niet nadenkende mens. Vaak schieten ze mis
en wordt het jong ook gedood door de mens.

De oerstomme mens.

Om aan één jong te komen worden er soms eerst drie anderen orang
oetans vermoord.

De echte oorzaak van het uitsterven is de overbevolking in
Indonesië. Om geld te verdienen wordt ook nog het leefgebied
van deze ontroerende apensoort ontworteld. Heel veel andere
diersoorten worden hierbij ook om zeep gebracht.

Helemaal MACHTELOOS hoef je je niet te voelen. 

Een Nederlands echtpaar heeft een stichting in het leven
geroepen. De Stichting BOS.

De afgelopen weken was er een serie op tv dat ging over
deze stichting hun werk en de orang oetan.

Uit zelfbehoud zag ik alleen de laatste aflevering.

De orang oetan is een diersoort dat mij ongelooflijk ontroert
door hun indringende onschuld en vredig bestaan op deze
aarde waar ze één zijn met de natuur.

tekst: Annet Lemaire
foto: internet

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Zwollywood

    Heb ik ook gezien…afschuwelijke monsters die buldozerssss.

    Beantwoorden
  2. vloek en zucht, aanbevolen

    Beantwoorden
  3. kijk je wel eens monkeybussiness op animal planet? Dat gaat over een apenopvang in engeland, ze doen geweldig werk, ook met orangs.. Goed dat je er over schrijft, dit heeft echt aandacht nodig!

    Beantwoorden
  4. sluit me aan bij Morgaine,goed dat je erover schrijft 🙂

    Beantwoorden
  5. *Zwol: ja je weet het maar het zien ervan is niet om aan te zien
    *Galadriel: precies
    *Morgaine: ja heb het een tijd gevolgd, prachtig maar chimps eten af en toe een baviaan en soms een jong, dat plepte wel even, orangs zijn daar te tao voor, het krijgt indeed te weinig aandacht
    *Heer Lot: dank je wel

    Beantwoorden
  6. Ja,ik heb de uitzending ook gezien. Heel goed Annet, dat je er nog eens aandacht aan schenkt.
    Ik ben al jaren donateur van Stichting Aap. Die doen ook heel goed werk met de opvang van exotische dieren en helpen de als proefdieren gebruikte chimps. Wanneer wordt de mens eens wijs..zucht

    Beantwoorden
  7. Goed dat je hier aandacht aan geeft!
    Prachtfoto!
    gr eva

    Beantwoorden
  8. *Hoi Joosje, welkom, ja wanneer? Stichting AAP, ook geweldig, we zijn niet alleen, gelukkig, maar ja, zucht….
    *Eva: dank je wel, zie je dat pluizenkoppie?

    Beantwoorden
  9. Zwollywood

    IS JE VADER IN 1884 GEBOREN Annet??….
    Lees ik dat goed bij Kees?…Zo ja, dan overburg jij een eeuw.

    Beantwoorden
  10. Ontdek net dat de site onvindbaar is. Ga er even naar kijken.
    *Zwol: ja te gek he, maar ik schreef daar al vaker over hoor, hij was 67 toen ik geboren werd en ik was al meteen oudtante, gelukkig bestond de Story nog niet….maar stond toch later als kind met hem in kranten enzo, wat die journalisten al niet interessant vinden:)

    Beantwoorden
  11. httpklaproos.web-log.nl

    ik zit met afgrijzen je log te lezen 😦
    brrr wat een verschrikkelijk iets, en dan als de apen ouder en geslachtsrijp worden en lastig worden moeten ze zeker weer weg…
    schandalig zeg.
    groetjes
    klaproos

    Beantwoorden
  12. *Klaproos: ben slechts de klokkenluider, je kunt er wat aan doen, als je dit nog ziet, klik dan even aan wat geel is……..

    Beantwoorden
  13. Wreed en wrang.
    Goed dat je er aandacht voor vraagt.

    Beantwoorden
  14. Mooie aanklacht !
    (terwijl ik dan zelf net nogal moorddadig te keer ga in het dierenrijk in mijn laatste weblogbijdrage … oepsie …)
    Een mooi initiatief ook, de stichting Bos.

    Beantwoorden
  15. een van de meiden uit mijn klassen was ook lid van de stichting AAp; ze had ook een beetje rood haar, maar dat kan ook henna geweest zijn

    Beantwoorden
  16. Ja, als ik dit lees moet ik concluderen dat de Orang Oetan geciviliseerder is als de mens.

    Beantwoorden
  17. *Bart: is het minst wat ik kan doen
    *Bert: we zien wel Bert
    *Cor: misschien was ze toch een orang
    *K: krek wat ik horen wou, liefs!

    Beantwoorden
  18. koen scherer-drijfveren

    van harte aanbevolen, informatief en bevlogen geschreven. de stichting AAP ken je waarschijnlijk al, die zijn goed bezig!
    gr
    koen

    Beantwoorden
  19. hippocampi

    aanbevolen annet

    Beantwoorden
  20. *Koen: dank je, bevlogen zeker weten ja
    *Hippo: dank je wel

    Beantwoorden
  21. Ze horen helaas inderdaad in het steeds langer rijtje snel verdwijnende diersoorten thuis… En dat terwijl het eigenlijk zo goed als familie is…

    Beantwoorden
  22. De WSPA is vandaag een grote landelijke campagne begonnen voor het opvang- en rehabilitatiecentrum Nyaru Menteng in Centraal-Kalimantan, Borneo. Het is het grootste project ter wereld om de orang oetans van de ondergang te redden. Er worden op dit moment al meer dan 632 orang oetans opgevangen en er komen er bijna iedere dag nieuwe bij die gered worden uit palmolieplantages of bij mensen thuis worden weggehaald.
    WE MOGEN DEZE SCHITTERENDE DIEREN NIET IN DE STEEK LATEN ! Help de WSPA. Meer informatie is ook te vinden op onze site http://www.primateshelpingprimates.nl

    Beantwoorden
  23. Hoi Jean,
    Behoorlijk belangrijk nieuws!
    Ik ga kijken.

    Beantwoorden
  24. Flax: het is zeker onze familie! In een goeiige vorm ook nog.

    Beantwoorden

Geef een reactie

