RSS Feed

!!Een viveur met faribolen!!

Geplaatst op

fotoSinds het faillisement voel ik me een kajakker en een cocu.
Het is moeilijk je waardigheid te behouden als je je zulke
dikke voeten maakt.
Maar ja ik koos indertijd zelf voor deze viveur met zijn
faribolen.
Ik had een boontje voor hem met zijn bruine krullen
en donkere ogen.
In de jaren heb ik heel wat afgerazeld en vaak gehoopt
dat hij de harp zou gaan bespelen.
Ik was behoorlijk in de billen geprikt.
Een tiras voelde ik me, niets meer en
niets minder.

Wat had ik trek in wat te sneukelen en kocht
een bokking.
Liep wat te sobbelen en zag hem in de verte
staan. Mijn ideaal, mijn charmeur, mijn kruif

Het begon me te tuitelen en ik zag hoe de aardappelen
bij hem uitliepen
. Mijn talpa stond er scheef van en ik
dacht: corpo di bacco!

Toch heeft hij nog steeds iets van Mr. Darcy, dacht
Bridget.

Altijd hoop hebbende dacht ze:
‘misschien heeft hij de aap wel
binnengekregen’
.

tekst: Annet Lemaire
kunst: Wolfgang Lettl (the Nitwit)

Wederom uit het taalspelletje Tien voor Taal

kajakker= armoedzaaier
cocu= bedrogen echtgenoot
je dikke voeten maken= je zorgen maken
viveur= losbol
faribolen= zotte praatjes
een boontje voor iemand hebben= een zwak voor iemand hebben
razelen= bibberen
hij speelt de harp= hij is dood
in de bil prikken= zwaar beledigen
tiras= sleepnet
sneukelen= snoepen
bokking= armeluistroost
sobbelen= strompelen
kruif= verwaande kerel
tuitelen= duizelen
de aardappelen lopen uit= zijn tenen steken door zijn sokken
talpa= hoofddeksel

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. goed zeg.

    Beantwoorden
  2. ik wist niet dat er zulke facsinerende woorden bestonden…..en ik probeer verband te leggen met die surrealistische schildering

    Beantwoorden
  3. Kan ik het nog Zwol?:>)
    Cor: zie de titel van het schilderij, meer laat ik niet los
    En straks ga ik even naar de stad, naar Assen, hoop niet in zak en assen:>)

    Beantwoorden
  4. Maria-Dolores

    Annet! waar komen die woorden vandaan?? een deel snapte ik zo, wilde eerst nog even aan mijn woordenboek van jargon en slang gaan zoeken, maar toen zag ik jouw lijstje staan…

    Beantwoorden
  5. prachtige taal!
    ikzelf zeg even niks meer…:-))

    Beantwoorden
  6. leerzaam, kende veel woorden niet;)
    groet;)

    Beantwoorden
  7. *Maria: uit het taalspelletje Tien voor Taal, kun je niet ontvangen, denk ik:>) ik denk dat er veel Vlaamse woorden bijzijn
    *Heer Lot: ja leuk he:>)

    Beantwoorden
  8. *Bart: wat een woorden toch:>)

    Beantwoorden
  9. Sabine Luypaert

    zaaaaaaalig stukje tekst (smile) en blij met de vertaling eronder voor sommigen, maar heelrijk

    Beantwoorden
  10. Wat een prachtige woorden…kruif…hahaha…

    Beantwoorden
  11. Sabine: ja heelrijk, leuk!
    Galadriel: hoop dat ik ze onthou, al mag het er maar eentje zijn…viveur zeker:>)

    Beantwoorden
  12. met me klakkie effe Annet geklikklakt en me tokkitok plinkt :woei!

    Beantwoorden
  13. Ik maakte mij al dikke voeten over je geestelijk welzijn, maar ik sneukelde wel van je tekst!

    Beantwoorden
  14. *Manus: voor jou heb ik een boontje:>)
    *Morgaine: wat een faribolen, schrijfkoningin:>)

    Beantwoorden
  15. Pingback: !!Een viveur met faribolen!! | voelsprieten

  16. Ik heb een leesverslaving 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

