RSS feed

**Boek en Bal**

Geplaatst op

fotoMijn Friese, mijn vieze oom Romke Bosma, oud verzetsstrijder uit Rijperkerk was vertegenwoordiger bij uitgeverij Hollandia. Hij was getrouwd met de zuster van mijn moeder en ze woonden in in ’t Harde in Gelderland waar ik elke vakantie doorbracht vanuit de benauwde stad Rotterdam naar het geurige platteland.

Hij zag in mij een leeftijdgenoot of zo en vertelde me verhalen over een schrijver wiens naam ik nu even vergeten ben, hij ging naar de hoeren, dat vertelde hij me. Waarom vertelde hij dat  in Godesnaam? Hij zal er zelf ook bij geweest zijn. De naam valt me in van de schrijver: Jef Last!

Mijn tante was eerder getrouwd met een Joodse man die fout was geweest in de oorlog. Hij verraadde mijn ouders die aan Joodse mensen onderdak verleenden. De eerste keer konden tien Joden ontsnappen door de achterdeur terwijl mijn moeder de SS-ers aan de praat hield aan de voordeur. De tweede keer ging het mis en werd de oude tante Finette de Vries meegenomen. Zij kwam nooit meer terug.

Oom Rom overleed in 1968 en tante Gra nam het werk over van haar man. Ze reisde als boekenvertegenwoordigster door het land. Tijdens een voorjaarsvakantie ging ze ook naar het Boekenbal. Ik zie haar nog staan in haar bloemetjes-Tweka-jurk en gestifte lippen. Op van de zenuwen was ze, de schat!

Bij oom en tante kwam vaak de familie Jesse, hij was drukker en ik las zijn naam eens (of die van zijn vader in een boek van Carmiggelt). Zij drukten het illegale krantje Vrij Nederland.

Hij en zijn vrouw herinner ik me als lieve mensen. 

Annet Lemaire uit het Verzetsverhalenarchief

 

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Het kan ook het Parool zijn geweest. Ik tik spontaan in! Excuso

    Beantwoorden
  2. Wat een bijzonder verhaal! Je zit toch wel in de zon he?

    Beantwoorden
  3. Vanmorgen wel het leek wel zomer. Nu zijn er wolken en is het koud. Ik kom even op de step naar je toe

    Beantwoorden
  4. Maria-Dolores

    interessante familie! een boekenvertegenwoordiger had ik ook wel gewild, ga dan toch onwillekeurig fantaseren over de boeken die er waarschijnlijk altijd in huis waren!

    Beantwoorden
  5. Ja dat klopt Maria, het was er vol boeken. Van die oom kreeg ik ook dummies, die ik altijd voltekende en kreeg boeken van Peter Jaspers over kinderpoezie. Mmmm naast die rare dingen kreeg ik toch iets goeds mee van die oom. Ja nu je het zegt!

    Beantwoorden
  6. Gezellig dat je komt! Hier pas in de middag zon, vanmorgen een uur in de mist gefietst, wel erg mooi, zo langs het water, mooie geluiden, nou eet dan ook maar mee, gezellig, je zult wel trek hebben na zo een eind steppen.

    Beantwoorden
  7. @Ailver: Steptoe and son. Mijn vader speelde nog mee in Stiefbeen en zoon, heb er nog foto’s van. Met Rien van Nuenen en Piet Romer met puntjes.

    Beantwoorden
  8. Met traanogen ingetyped: Ailver:>)

    Beantwoorden
  9. We eten sudderlap met prei.

    Beantwoorden
  10. @Zilver: :>))wij eten bami uit Gieten met gruttelappen en strosaus

    Beantwoorden
  11. Wat zijn nou gruttelappen?

    Beantwoorden
  12. Gruttolappen, gemaakt van gemalen grutto’s, elke boer hier verzamelt een grutto-eitje die door de boerinnen worden uitgebroedt, het is maart-eten en de Sjinees begint er ook al mee, yum, yum

    Beantwoorden
  13. Liep langs de weg te sjokken met de hond. De steken zijn nu uitgebreidt met kniepien. Oh ik word een oud wijf. En ben stram en stijf.

    Beantwoorden
  14. Oh, gruttolappen, nou, lijkt wel hongerwinter daar, kom maar hier.

    Beantwoorden
  15. @Zilver: Nu het lente wordt gaan we straks over op sprinkhanenpap met vliegenworstjes. Als toetje: grasvla met gegratineerde geitenkeutels
    Dank voor het aanbod:>))

    Beantwoorden
  16. Nou, ik vind die culinaire hoogstandjes maar niks.
    Het gaat erg traag, het duurt lang voor de reactie er op staat.
    Sterkte met al die pijntjes, we worden ouder zusje. Met een megakusje.

    Beantwoorden
  17. wat een mooi en bijzonder verhaal

    Beantwoorden
  18. Dit vraag eigenlijk om een veel en veel langer verhaal, Annet!
    (’t Lijkt mij idd de moeite waard het te lezen…)

    Beantwoorden
  19. @Zilver: oh nou ja, ik moest er zelf erg om lachen, liefs van jezus:>)ja ouder en kouder:>)
    @Galadriel: dank je wel Gala, log je je in? Kan ik reageren
    @Canina: dank je, over die oom schreef ik al eens en ook over het verzet maar dank voor de tip, ik ben meer van de korte sprintjes zoals een kat:>)

    Beantwoorden
  20. man met sombrero

    Ik vraag me af wat met je ouders gebeurde. Blijkbaar niets, gelukkig! Heavy verhaal, hoor. Smakelijk eten!

    Beantwoorden
  21. k. van vulpen

    bijzonder verhaal, dat maar weer eens
    illustreert hoe er ooit geleefd werd in dit land, niet eens zo heel erg lang geleden…

    Beantwoorden
  22. Man met Som: mijn ouders hebben ook nog in de gevangenis gezeten, die verrader is gefusilleerd aan het eind van de Beresteinseweg in Hilversum waar ze woonden door het verzet
    Van Vulpèn:>) ja precies nog maar dichtbij eigenlijk

    Beantwoorden
  23. Ze woonden er niet door het verzet. Maar…..

    Beantwoorden
  24. Inderdaad bijzonder verhaal. En fijn nu ik de reacties doorlees stik ik meteen van de honger… 😉

    Beantwoorden
  25. @Marsjan: het lijkt wel een comedy vond ik zelf, die reacties dan:>)

    Beantwoorden
  26. Ja inderdaad een soort tuttifrutti! Hihi.

    Beantwoorden

Geef een reactie

