RSS Feed

**Hemelse wegwijskaarten**

Geplaatst op

fotoschilderij: Pieczko

Vorige week maandag scheurde iemand zich door de huid van m’n zielevlies. Ik had het graag anders gezien maar het was nu eenmaal zo! Vriendinnnen heb je om je gevoelens mee te delen maar dat gaat niet op in de praktijk. Het mag wel een beetje bewolkt zijn maar de zon moet toch het liefste schijnen. Maar zo is het leven niet. Het kan hagelen, onweren, bliksemen, de oren kunnen van je hoofd waaien. Wat als de bodem uit je bestaan is gevallen. Dat redden ze niet die vriendinnen. Wat denk ik ook wel ik moet vrolijk zijn en dansen en m’n ogen moeten rollen van plezier. Waar kan ik een cursus volgen ‘Spreken is zilver, zwijgen is goud’?. Al pratende kom ik er wel uit en dan een lieve begripvolle knik van de ander en een zacht meelevend woord. Een daad mag ook. ‘Gaan we vanmiddag gezellig naar de Bijenkorf in Groningen’. Maar dat zijn de woorden van mijn moeder (Groningen moet dan vervangen worden door Rotterdam.) En zoals het vroeger was wordt het nooit meer. Maar ik mag niet klagen! Had je maar uitklapbare klaagmuren die je op kon zetten als je dat nodig had. Op papier mag het ook – in je schaduwboek mag je zeuren en schelden. Maar niet op je blog, je mag de lezer niet te zeer vermoeien met gezeur en geklaag.

Die persoon heeft het zelf alzo moeilijk! In het boek van de astroloog GOLDSCHNEIDER kijk ik haar dag nog eens na – ik wist al van twistziek enzo maar haar dag begint met deze zin:

DE AGRESSIEVE OP 30 MAART GEBORENEN NEMEN ZELDEN DE MOEITE, HET EFFECT DAT ZE OP ANDEREN HEBBEN TE VERZACHTEN. EN ALS ADVIES: KALMEER. ZONDER NADRUKKELIJKE UITLEG BEGRIJPEN ANDEREN JE OOK WEL. VERMIJD CONFLICTEN: WEES DIPLOMATIEK. EEN COMPROMIS BETEKENT NIET DAT JE AAN JE EIGEN VISIE AFBREUK DOET. VERWAARLOOS JE NIET.

En met deze sterrenkaart in de hand kom ik door het ganse land. Wat zou ik moeten zonder deze hemelse wegwijskaarten? Ik klap mijn klaagmuur weer in en ga schilderen! Annet Lemaire ©

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. En nu een bammetje eten en de hond krijgt z’n prakkie:>)

    Beantwoorden
  2. Ja, mensen hebben een ellende-grens. ‘Vrolijk’ is leuker, maar niet altijd echt.
    Schilderze! Daar kun je ook een hoop in kwijt.
    Mooi doek van Piecko trouwens! 🙂
    Groet, Eric

    Beantwoorden
  3. Het schilderij is ook echt leuk! Kom Annet, en trek dat feestlijf aan, blijf niet zo zitten treurig zijn! (dat zeg ik niet hoor, dat zegt het doek 🙂
    Tuurlijk mag je mopperen en morren! En dan gaan we daarna samen naar de Hema, voor een lekkere worst 🙂

    Beantwoorden
  4. Schrijf dat klaagboek helemaal vol….maak er inktvlekken in….je kunt er ook in spugen..gooi eruit wat eruit moet……en dan mag je ook genieten van de zon…..ga mee naar mijn zon verder dan de wolken!
    Pomperom….is het bij jullie ook van dat rotweer!Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  5. Meiske, kom dan gaan we nu met ons rubbere laarsen in de plassen spatten en we zingen ale liedjes van vroeger, vooral die van Jules de Korte en een warme cocolademelk met speculaas toe en een dikke knuffel.

    Beantwoorden
  6. Goed plan!. Lekker schilderen ….met een muziekje erbij!

    Beantwoorden
  7. Ha jullie pimperen me weer helemaal op. Gezellig Marlis er is ook vast wel een aanbieding van het een of ander. Ja, en koud hiero Zwol! Zilver, het was vanmorgen in de tuin met het vallen van de blaadjes, ze doen zich nooit pijn geloof ik. Liefs en een omarming!

    Beantwoorden
  8. K: achter me swingt een zachte gitaar en een pianootje tokkelt de blues

    Beantwoorden
  9. Hoi Annet,
    kop op, wij zijn er toch ook nog :-). ik ga een mooie spreuk voor je opzoeken, misschien heb ik hem over een uurtje of twee gevonden, omdat ik erg langzaam ben en nooit kan beslissen wat er werkelijk mooi genoeg is.
    ciao

    Beantwoorden
  10. Knufterug en speelt hij dan die gitaar en tokkel jij de bleus op een pianootje?

    Beantwoorden
  11. Zonder dalen geen bergen…
    Enne… waar is die Bijenkorf "in Stad"?

    Beantwoorden
  12. Elke daad waarbij de liefde op het spel wordt gezet zal een stuk verdriet als nasleep meevoeren.Dat moeten we maar aanvaarden.
    Zeker voor de op 30 maart geborene.
    Schilder je eigen open vlakte en hoor!….
    Het geluid van het vergeten hoor je al klinken.

    Beantwoorden
  13. Ach een beetje breed denken Niclas, issie er niet meer dan?:>) Je reactie is al mooi Maria, toch? Fravapa, ja mooi gezegd, dank je! Oh ja de bleus Zwol en dan op naar de X-factor:>)

    Beantwoorden
  14. Vriendschap moet van beide kanten komen en staat of valt met het je houden aan beloften en niet alleen jezelf slachtoffer voelen,maar ook eens proberen in de huid van de ander te kruipen om dingen te kunnen begrijpen.

    Beantwoorden
  15. Ik zou willen dat je dichterbij woonde, dan konden we gezellig een middagje stappen en een lekker kopje van iets met een appelpunt met slagroom soldaat maken. Zou helemaal te gek zijn. Ik zend je dit dan maar in gedachte !!!!
    veel liefs
    Moniquehttp://Jikkemiene.nl ( mijn nieuwe optrekje met log )

    Beantwoorden

Geef een reactie

