RSS feed

*Het Totemdier*

Geplaatst op

fotoWetend van de onmogelijke situatie waarin ze zich bevind krijgt ze goederen van de mensen om haar heen. Men brengt haar druiven, gevallen appels, verdronken peren, hele kippen, een half varken, en in zeldzame gevallen muntstukken. Omdat ze een goed mens is. Een goed mens? Een dik dom blondje, schetst ze zichzelf. ‘Praat positief over jezelf’ fluistert een vriend. De herfst komt op kalendertijd en ze geniet van de geuren en komende kleuren in het vooruitzicht. Het gras groeit nog en haar ezeltjes genieten. ‘Waarom heb je eigenlijk ezeltjes’ vroeg de homeopaat haar eens. ‘En ook nog verwaarloosde ezeltjes’. Daar dacht ze lang over na. Later volgde ze een cursus waarin je je ‘TOTEMDIER’ moest beschrijven. Ze had de ezel gekozen. Een lastdier, een sober en vrij somber dier dat een vreselijk geluid voortbrengt. Een gebroken paardenstem met een jodel erin die in doodsnood lijkt te verkeren. Ze weet hoelang ezels het kunnen volhouden met heel weinig eten. En op een dag gaan ze liggen en geven zichzelf weg aan de dood. De dood is niet eng maar draagt een mooi groen glanzend gewaad en heeft warme armen waarin het zacht toeven is. Ze weet het: de dood is het begin van alle leven. Ze gaat de dag weer in en neemt nog een distelwijntje.

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. proost Annet!

    Beantwoorden
  2. Marlis: Het prikt wel:>)

    Beantwoorden
  3. Trullenhoedster

    Mooi, Annet.
    Ezeltje….

    Beantwoorden
  4. Jaap van Nieveld Goudriaen

    Hé meid, kop op! Toe, niet gaan liggen, niet jezelf weggeven! Goed dat je er niet bang voor bent, triest ook natuurlijk, ik ken het, maar geef je er niet aan over! Dikke kus!

    Beantwoorden
  5. Trullenhoedster: Ik vond een keer een verwaarloosd ezeltje en hem hem gered. Als totemdier heb ik toen mijn golden retriever genomen………dit gaat natuurlijk gedeeltelijk niet over mij:>)

    Beantwoorden
  6. Trullenhoedster

    Dacht ik al 😉
    Fijn, als je zoveel ruimte hebt om verwaarloosde dieren op te nemen!
    Ik heb alleen een ouwe manke kat, die ons zelf heeft uitgezocht toen zijn heup gebroken was. Daar delen we al 18 jaar lief en leed mee.

    Beantwoorden
  7. Wederom heel mooi getypeerd

    Beantwoorden
  8. Kus terug Jaap!
    Trullenhoedster: ja dat is fijn maar soms zou je willen dat…..enfin zie verhaal, kopjes aan de kat!
    Hans: Hans van de ezels!;:>)

    Beantwoorden
  9. Ik vind het al veel als er drie reacties zijn:>) Ik las net je logje ‘Trulleke’. Dingen zoemen soms nog lang na in m’n hoofd

    Beantwoorden
  10. Oproepje aan Marlis: waar zit je? Nu ga ik de hond uitlaten.

    Beantwoorden
  11. Trullenhoedster

    Hoi Annet,
    Ja ik vond het leuk zoveel reacties te krijgen. Nou maar hopen dat ze allemaal vaker langskomen.

    Beantwoorden
  12. Wat mooi beschreven Annet. Nu ben ik al dol op alle dieren en paard-achtigen zeker, maar nu ga ik ezeltjes nog veel meer waarderen.
    Een warme knuffel voor zowel mens- als dier-ezel
    Hydrangea

    Beantwoorden
  13. he Annet, ik ben hier hoor, heb net even een rondje tuin gedaan en de laatste oogst binnengehaald (oogst is wel een groot woord, maar klinkt zo leuk in dit geval 😉
    Ondertussen breek ik mijn hoofd over hoe ik aan verse kruiden kom, deze winter… misschien een binnentuintje aanleggen?

    Beantwoorden
  14. man met sombrero

    Wat een mooi stukje. Ik hou ook van ezels en domme blondjes. Want die zijn niet dom! Die hebben een mooi hart! Hoe moet het nou verder met mijn ezelgedichtje? Hij is nog lang niet af. Ik zie bij jou een mooie regel die ik zou willen pikken.
    HET EZELTJE
    Met een spotziek, strooien hoedje
    op je hoofd, hoofd van een ezel,
    zag ik je, loodzware lasten torsen,
    voor iemands karretje gespannen,
    sloffen door rijst- en mijnenvelden
    in oorlogslanden, haatmaarlanden.
    Geschopt, geslagen door de Grote
    Krijg je-schoft zijn vuil dictaat.
    Soms was je vredig, koppig protest.
    Verduurde maar de vliegenplaag
    rond je goeiige amberen ogen.
    Het leek: je glimlachte hilarisch
    om alles, mooie dieren-dalai lama.
    Je weet: ze weten hier niet beter
    en beter is nergens te vinden.
    Ik hou van je, ezel, ik beloof je,
    kinderlijke, eeuwigdurende,
    trouw, gespiegeld in je ogen
    en ezelsorige kinderen van mij en jou..
    Graag ben ik als jij. Ik ben een ezel
    in de ogen van
    Ik wil met jou, als je ezelin
    wil zijn, ezel zijn en met je trouwen
    en de wereld, met ezels enkel
    vol zetten.

    Beantwoorden
  15. Jaap van Nieveld Goudriaen

    Mooi Eric!

    Beantwoorden
  16. Whoe wat veel reacties nog. ’s Avonds lukt het me haast niet meer naar de computer te kruipen boven op zolder.
    @Man met sombrero: je kunt het zelf vast veel beter!:>) Dank voor je reactie
    @Marlis: ik heb vandaag (zaterdag) de wind wat tegen, ik zal je site proberen te linken, kruiden zijn best moeilijk, gelukkig hebben ze het drogen uitgevonden…..al verlang ik naar de zakjes en niet die plastick verpakkingen

    Beantwoorden
  17. HEEL RAAR: IK KAN NIET INLOGGEN
    HELP!

    Beantwoorden
  18. Kenden jouw ezeltjes het ‘ezeltje-strek-je’truukje maar!
    De dood is inderdaad geen eind.
    Het is het begin van een transformatie.
    Dat vind ik wel een troostrijke gedachte.

    Beantwoorden
  19. Ja leuk hé – ‘ze’ denkt ook aan trekken aan de staart dan vallen er gouden munten uit.
    Droef hoort ook bij het leven, dit nav ‘kop op’ goed bedoelt maar droef mag er zijn – om volledig te leven
    Indigo: x

    Beantwoorden

Geef een reactie

