RSS Feed

*Waar is het rood en goudgeel van Oktober?*

Geplaatst op

Net mailde ik aan iemand dat het klimaat me ontrafeld. De storm van gister was goed maar er ontbrak iets. Ik zag de zwaaiende boomkruinen en de wind die me in al haar frisheid aanraakte en hoe het de stof van alles verjoeg. M’n gedachten bolden en opeens wist ik het: de kleur ontbrak. De kleur van oktober was verdwenen. Geen rood blad geen goudgeel dat werd meegevoerd. Alleen blad dat door verdroging geel geworden was. Naalden van dorre sparren en van de eiken vlogen grote glanzende eikelingen. Ik hoorde de verhalen aan van de wolken. Ze wisten zoveel meer. Ze hadden zoveel gezien en huilden het uit. Zoute wolkentranen tegen de ruiten. Jullie kunnen beter ZIJN en niet meer DOEN. (Alleen ZIJN?) vroeg ik en passant. Jullie buiten de aarde uit. Ze kan niet zoveel hebben de aarde. Werk met haar samen niet tégen haar gericht. Jullie zijn als parasieten op haar huid. Straks gaat ze in bad en spoelt jullie van zich af. Er zijn er meer die ervan weten maar de mensheid holt en tolt maar door. Maar vergeef ze: ze weten niet hoe ze moeten leven. Te ver afgedwaald van hun eigen natuur, de natuur en de speelsheid. De wolken waaiden luchtig weg en lieten me achter met een leeg hart dat toch verlangde en verlangde. Verlangde naar een herfst zoals het was maar nooit meer zo worden zou. Nooit meer?

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Ik zie het alweer: te snel geschreven in blogtempo

    Beantwoorden
  2. nee hoor annette..helemaal niet te snel geschreven.het komt recht uit je hart en dan is het nooit te snel..het volgt gewoon dat ritme…
    een mooie overweging….misschien komt de herfst nog..laten we het hopen!

    Beantwoorden
  3. sorry was uitgelogd.nu weer in krijg je van mij een extra aanbeveling…

    Beantwoorden
  4. Oh fijn Jeg, kom nog eens langs:>)

    Beantwoorden
  5. Wees niet bang, Ammet, die kleuren komen nog wel, op 1 oktober moet je ze nog niet verwachten.
    Jammer trouwens dan je foto met paard zo klein is, je bent onzichtbaar.

    Beantwoorden
  6. Als je geen kleuren meer ziet dan heb je altijd de wolken nog…

    Beantwoorden
  7. En die septemberfoto’s in mijn albums dan Kees? Ik heb ze echt niet ingekleurd:>) Het was echt al geel/rood in de maand september. Dus verbaas me des te meer. De vorst of kou maakt deze kleuren ook.
    Ja klopt Rami, hier rode herfstwolken.

    Beantwoorden
  8. De bedoeling was om alleen de kopletters te laten verkleuren. Die herfst weet wat, hier tenminste:>)

    Beantwoorden
  9. Ik kom net van de herfst! Ze is onderweg, zegt ze 🙂

    Beantwoorden
  10. Mooi geschreven Annet,
    Ik vlucht soms weg uit de Randstad-hectiek de duinen en bossen in. Daar hoor je nog de voetstappen van jezelf, word je bedolven onder de kastanjes die om je heen in het zand ploffen. Wandelen hele gezinnen reeen om je heen, die niet eens snel wegvluchten. Hoor je af en toe een vogel zingen alsof het lente is. Daar is het zelfs nog groen en moet het rood en oranje nog komen.
    Ik praat nu over de Amsterdamse waterleidingduinen langs de kust…
    Ik geniet van de natuur voordat de aarde weer een woestijn wordt, op het nieuws hoorde ik net dat dit eraan zit te komen.
    Dat hebben wij mensen er zelf van gemaakt. LET IT BE. IK GENIET TOCH.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  11. Hoi Annet, hier is nog veel heel groen en nog helemaal niet verkleurd. Nu hebben wij natuurlijk aardig wat meer regen gehad dan bij jou in Drenthe, maar toch. Er liggen al wel gedroogde blaadjes, maar het merendeel zit nog redelijk groen aan de boom. Als ik dan naar die films kijk die zich afspelen in Amerika en dan al die prachtige herfstkleuren zie, dan ben ik af en toe wel een beetje jaloers. Dat soort prachtige kleuren hebben wij hier niet. Misschien toch wat van die struiken aanplanten in mijn tuintje, dan maak ik gewoon zelf een herfst palet.
    veel liefs

    Beantwoorden

Geef een reactie

