RSS Feed

*Over Termunten en wat zaai jij het liefst op aard?*

Geplaatst op

fotofoto’s zijn van het net :>) Zelf ben ik al thuis maar m’n geest is nog in Termunten. Daar was ik afgelopen zondag. Al jaren wilde ik naar ‘het strand’ niet langs overvolle wegen naar de dichtsbijzijnde badplaats Callandsoog maar naar de kustlijn van Groningen: Termunterzijl. Een vriendin uit het web was er gaan wonen. Vanuit het Gieterse veen naar Veendam – waar je in het centrum onaangekondigd uitkomt op voetpaden………..Door boomrijke dorpjes als Menterwolde, Zuidbroek, Heiligerlee, Midwolda, Woldendorp en dan langs ‘the long and lonely road’ de Langstraat naar Termunten. De kerk uit de dertiende eeuw staat op een terp. De straatjes lopen er op en af. Langs grote moestuinen. Een tuin besneeuwd met balsemientjes, begonia’s, afrikaantjes maar ook de sedum hemelsleutel. Een zwaar beladen appelboom omringd met afvalligen. En overal toeristen. Maar niet hinderlijk veel. We worden uitgenodigd om te gaan eten in visrestaurant Landman. De zee is bijna leeggevist maar nog niet helemaal en we eten slibtongetjes met een moot citroen op een mals bedje van gemengde sla met franse frietjes een ruim assortiment boontjes en gebakken aardappeltjes. Daarna zelfgemaakt ijs met een vers koekje. Eerlijk en daarom heerlijk! De zee kun je niet ruiken maar is wel dichtbij. Aan de overkant zie je Duitsland. Er zijn strandjes aangelegd waar helaas geen honden mogen komen. Wel mensen die tegenwoordig massaal overal hun vuil achter laten. Bewust levend en wel. Hoewel ik aan het eerste twijfel. Alleen de mens bevuilt zijn eigen nest, een duidelijke kreet uit de jaren zeventig. Wat zaai jij liever op de/onze/jouw aarde: bloemen of rommel? Wat een vraag. Maar waar zitten die bosvarkens dan toch?

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Zo… jij bent op voor mij wel heel bekend terrein geweest… heb 4 jaar in Woldendorp gewoond, in een boerderijtje… met heel veel plezier! Termunterzijl, daar kwam ik dus regelmatig, óók bij Landman…

    Beantwoorden
  2. Jos Goedmakers

    Ja, Berbara houdt wel van vis…;-)

    Beantwoorden
  3. We komen elkaar overal tegen Berbara! Dat is geen toeval. Wat zouden we gedaan hebben in ons vorig leven? Misschien hadden we een stoeterij of woonden in een landhuis in ’s Graveland of zoiets:>) met een visvijver:>)

    Beantwoorden
  4. Goed dat je er even bent Jos, ik kan helegaar niet op je log komen……….ik had een paar keer met een herstart te doen, het ligt vast aan mijn Apple Mac.
    En jij Jos hou jij van een harinkie:>)

    Beantwoorden
  5. In Termuntenzijn ben ik nooit geweest….daar is het mooi..daar is de rust….geen lawaai…de natuur….de wind…….en de lepelaar zie ik op de foto!

    Beantwoorden
  6. @Jos
    Zolang het maar geen ‘rotte vis’ is… 😉
    @Annet
    Ja, grappig hè, Annet? 🙂

    Beantwoorden
  7. Jos Goedmakers

    @ Annet: zit je te vissen?…;-)
    Ja, ik houd ook van vis (geen rotte, zoals Berbara terecht zegt).
    Kon je mijn log niet bereiken? Dan moet je éérst een pond kibbeling kopen en opeten, en daarna lief over je monitor aaien. Helpt altijd!

    Beantwoorden
  8. Jaap van Nieveld Goudriaen

    Ik heb een aantal jaren in Borgsweer gewoond, midden in het dorp, naast smid Ottens. Mijn boerderijtje had ik Wuthering Heights genoemd. Ik liep vaak over het opgespoten land van Oterdum naar de pier, die toen nog aan beide kanten in zee lag. Vooral wanneer het stormde was het heerlijk om op de punt van de pier te staan, met al dat zoute water en die wind in je gezicht.
    Opmerkelijk dat zo veel bewoners van Termunterzijl Kuipers heten en waar zijn al die garnalenkotters gebleven?

    Beantwoorden
  9. @Jaap
    Borgsweer is vlakbij Appingedam toch? Heb ik ook 4 jaar gewoond!

    Beantwoorden
  10. @Jaap
    Foutje… Borgsweer ligt natuurlijk (veel) dichterbij Delfzijl…
    Nou ja… ’t blijft in de buurt!

    Beantwoorden
  11. Jaap van Nieveld Goudriaen

    Hoi Berbara, ik ook! De eerste vier jaar van mijn leven. Mijn stiefvader (die met de losse handjes) had er een kroeg op het Bolwerk, op de hoek van de Fivelkade, in het pand waar tegenwoordig Chinees-Indisch restaurant Indrapoera is gevestigd. Ik ben ook eens in het Damsterdiep gevallen terwijl ik niet kon zwemmen. Ik herinner me nog dat gele water, dat licht boven me dat steeds verder weg ging, en plotseling die zwarte vlek, die uitwaaierde als inkt, van de kolenboer die achter ons woonde en in het water sprong om mij te redden.
    Een dag later heb ik aan de "grote jongens" die op de Moushörn in het Damsterdiep aan het zwemmen waren gevraagd of ze mij dat ook wilden leren. Ik werd met kop en kont het water in gegooid en ze riepen "aarms en bain’n hinneweer beweeg’n jong!"
    En toen kon ik zwemmen.

    Beantwoorden
  12. @Jaap
    Grappig! Ik woonde in Appingedam (Beukenlaan) in de periode van ’93 – ’97, na daarvoor een jaartje in Maastricht gewoond te hebben, na Appingedam volgde 4 jaar Woldendorp, nu Drenthe dus. Indrapoera ken ik natuurlijk wel. Nog regelmatig kom ik in Appingedam… En ’t Damsterdiep… ben er nooit ingevallen… wel gekanood!

    Beantwoorden
  13. Ik zaai graag wilde bloemen, liefde, tomaatjes, respecten, kruidjes en hoop. Met veel positieve gedachten denk ik ze allemaal groot en sterk.
    Ik gooi geen troep weg op straat of in de natuur, maar in het huishouden is er nog wel ruimte voor verbetering. Vanaf vandaag voer ik weer wat meer bewust-zijn in door mijn allereerste groente-abonnement van Odin op te halen. Ik ben benieuwd!
    Een handje sterrengloed en een snufje zonnebloem voor jou!
    Hydrangea

    Beantwoorden
  14. Je schreef: Eerlijk en daarom heerlijk, slaat ook op jou.
    Ik denk dat ik het daar ook mooi zou vinden, in gedachten ga ik altijd naar alle plekjes van Nederland die aan de zee liggen of lagen.
    Weet je dat ik bij het inpakken pas de achterkant van je brief las, je had gewoon heel veel schreven, ik had dat alleen met de voorkant gedaan, mogelijk is dit een teken in mijn leven, ik wil te snel, ik lees en hoor de helft.
    Jaap, je bent grappig, ik zie het al helemaal voor me die kolenboer en later jij op "zwemles"
    Nou lieve Annet, je staat op de voorpagina, en zo hoort het ook, ik ga door met de doosjes en stuur jou internetkussen, dat zijn de lekkerste.:&)

    Beantwoorden
  15. Ik was het zelf hoor, maar was niet ingelogd

    Beantwoorden
  16. Jos Goedmakers

    Wat Termunten allemaal niet teweeg kan brengen….

    Beantwoorden
  17. @Jos
    Tja Jos… ‘de wereld’ blijkt soms klein…

    Beantwoorden
  18. Leuk die uitwisseling van woonervaringen tussen jullie…
    Wat zo’n idee van Annet weer teweeg kan brengen, nietwaar?

    Beantwoorden
  19. Niet te uitnodigend worden s.v.p.. Het is daar nog steeds mooi en rustig.

    Beantwoorden
  20. Jaap van Nieveld Goudriaen

    Sinds ik er weg ben wel, ja. :-))

    Beantwoorden
  21. Jos Goedmakers

    Hier in Rosmalen is het ook nog redelijk rustig meneer, mevrouw dan wel zijne/hare onzijdigheid Tempelman.
    Maar hier op de grens van klei en zand, begint er wel iets te veranderen, langzamerhand…;-)

    Beantwoorden
  22. Jos Goedmakers

    O, Jaap kwam even gezellig langs…;-)

    Beantwoorden
  23. Annet, retteketet, je staat op een om 22.35 uur!

    Beantwoorden
  24. Het is een gezellig internetcafe geworden.
    Maar wat zaaien jullie nu het liefst? Hydra mooi!
    Jos: ik keek naar Palin (geen paling) op weg naar de Himalaya en ik at citroentaart, speciaal voor Zwol maar hij hapt niet:>)
    Bedankt allemaal voor de infotaart met klessebesjes:>)
    Pfffffffffffft:>)

    Beantwoorden
  25. @Jos: ‘moeten’ en dan tien maal om het huis lopen met het aquarium en dan hummen ‘laat de golven mij gunstig zijn’ eenmaal binnen weer kibbelen en later kabbelen over de Hunze

    Beantwoorden
  26. Ik heb nog een oude steen, gevonden aan de voet van de Termunter kerk. Hoogstwaarschijnlijk ook een afvallige..
    In Termunten en Termunterzijl heb ik altijd het gevoel dat hier het leven begrepen wordt..
    We hebben eens in Termunten een gesprekje gehad met een oude man, die moederziel alleen – en vrouwloos woonde in een huisje aan het smalle straatje vlak bij de kerk. Wij spraken via de man met lang vervlogen tijden. En.. ik voelde me er thuis!
    En dat, terwijl ik toch uit het Zuie kom, waar heel andere normen en waarden de dienst uitmaken..bla bla bla..
    Ik ben toch een Wereldburger, denk ik. (maar niet altijd)
    Trusten Annet

    Beantwoorden
  27. klaasa.mulder weblog delfzijl e.o.

    Wat leuk al die reacties.
    Ook van de ex-bewoners.
    Termunterzijl is inderdaad een pittoresk dorpje in de gemeente Delfzijl.
    Het dorp Termunterzijl heeft een bijzonder fraai haventje. Zeer de moeite van het bekijken waard zijn de sluis en de sluisbrug met z’n monumentale natuurstenen borstwering uit 1725, versierd met heraldieke wapens van de zijlvesters die financieel betrokken waren bij de bouw van de zijl. Het Termunterzijldiep werd in 1601 gegraven. Rond het haventje kwam dit dorp tot bloei door de enorme veenkoloniale scheepvaart.
    Binnekort zal ik foto’s publiceren van ket kunstwerk op de dijk bij de haven.

    Beantwoorden
  28. Volgens mij moet ik een keer naar Termunterzijl, slibtongetjes eten bij Landman.

    Beantwoorden
  29. Uw scheepskok Jaap

    Lieve Lidy, het zijn geen "slibtongetjes" maar "sliptongetjes". Omdat ze zo klein zijn "slippen" ze gemakkelijk door de mazen van het net, vandaar de naam.

    Beantwoorden
  30. ow dus hier! had ik moeten zijn, hier is het gezellig, ik heb, echt waar, stokrozen gezaaid in de gemeente tuin op een stukje wat ze nauwelijks maaien, hopelijk wordt het wat 🙂

    Beantwoorden
  31. Ik ken dur helemaal inkomme in die vissies. Een slippertje van de tong is ook prima.
    Hartelijk dank voor alle reacties. Marijke, Alice, Jappiejo, Klaas.
    afz. Soesje, mijn mens slaapt al:>)

    Beantwoorden
  32. Je bent dus in het paradijs op aarde geweest.
    Aan de overkant van de weg heb ik op een braakliggend stukje grond een wilde bloemenmengsel gezaaid.
    De gemeente heeft het gemaaid toen het in bloei stond.

    Beantwoorden
  33. Groningen is zo mooi!

    Beantwoorden
  34. Vreselijk Indigo! Ik zie die mensen als de vertegenwoordigers van Het Kwaad, de dreamhunters…………………
    Prachtig Hiltar!

    Beantwoorden
  35. Het is echt sliptong Jaap, te gek. Dank voor info!

    Beantwoorden
  36. klaas a. weblog delfzijl e.o.

    En even voorbij Termunten ligt Hongerige Wolf, zie mijn blog van maandagavond.

    Beantwoorden
  37. klaas a. weblog delfzijl e.o.

    Vandaag staat Termunterzijl ook op mijn blog.

    Beantwoorden
  38. klaas @ weblog delfzijl e.o.

    Vandaag staat er een mooie luchtfoto van Termunterzijl op mijn blog.

    Beantwoorden
  39. klaas@ weblog delfzijl e.o.

    En vandaag staan er 22 foto’s van het haventje van Termunterzijl op mijn blog.

    Beantwoorden
  40. klaas@ weblog delfzijl e.o.

    Ingelogd.

    Beantwoorden
  41. wumuborgsweer ligt op een steen worp van termunterzijl en termunten hoe ik dat weet nou ik ben in termunten geb,en als kind zijnde moesten we per fiets naar school naar appingedam en daar deden we 3 kwatier over ,wie nog nooit in termunten is geweest weet ook niet wat er leeft en geleeft word daar om daag ik jullie allen uit kom uit je luie bank of stoel en kom gezelig naar termunten,
    vr groet harm post

    Beantwoorden
  42. Harm Post: dit is een oud blog, wist niet eens meer dat ik erover geschreven had….het is er nog steeds mooi en mijn vriendin woont daar nog steeds…aan het Kerkepad….Er is een hele leuke busreis naar toe….
    vr. groet terug, Annet
    En Klaas, ik hoop dat ik nog op je gereageerd hebt…..

    Beantwoorden
    • het klopt termunten is ook erg mooi je kunt het vergelijken met een eiland zoals schiermonikoog zomers erg druk en in de winter erg rustig. maar dan heb je altijd nog de polders en het wijdse waar je van kunt genieten. neem eens de moeite en neem de tijd om termunten te verkenen. kijk op internet termunten begin jaren 40 – 50 en er komen foto,s voor de dag die je nog nooit hebt gezien.

      ik ben er trots op om een termunter te zijn .al woon ik nu al weer ruim 20 jaar in uithuizen.
      termunten is in mm hart en blijft in mm hart

      Beantwoorden
      • a.s. Vrijdag ga ik erweer heen naar m’n vriendin…..

        Zij zet Termunten ook op de kaart….op Hyves….

        Home is where the heart is……

        Wees er maar trots op, het is er prachtig!

  43. termunten mijn geboorte dorp geboren op de Eemslaan nr 9 op een steen worp van de ursel kerk en de Dollard waar ik veel gevist heb op garnalen. Termunten is voor mij thuis komen thuis in mm geliefd dorp thuis komen in mm herinneringen kort om termunten heeft iets wat ik in andere dorpen niet kan vinden. Uithuizen waar ik nu woon is ook mooi en de regio ook maar termunten blijft mm dorp

    Beantwoorden

Geef een reactie

