RSS Feed

*De groeikracht van alles*

Geplaatst op

fotofoto: vanmiddag in ‘toene’ de roze rhodo De rhodondendron bloeit altijd rond m’n verjaardag. Ik hoop dat hij nog zo uitbundig is volgende week. Dit jaar is hij erg mooi. De vele regen heeft de struik goed gedaan. Het weer lijkt op de jaren zeventig las ik in de VK in het weerbericht. Toen kwamen de stromingen ook steeds uit het Westen. De uitzonderingen waren 1975 en 1976. Die tropische zomers brachten we door aan de Rozenstraat in Hilversum. Ik had toen m’n eerste tuintje. Er maakte zich een euforie van me meester die nooit meer is weggegaan. Die kale aarde die allerlei moois tevoorschijn toverde. De groeikracht van alles. De onstuimige kracht van de natuur. Het waren de jaren dat de saaie grinttuinen plaats maakten voor wildernissen geïnspireerd door de groenkunstenaar Louis Leroy en de enthousiastelingen van de Kleine Aarde. De bruidssluier was erg in, reuzebalsemienen en bereklauwen – op elkaar gestapelde stenen en verborgen plekjes. Nederland zou een aaneenschakeling worden van wilde tuinen waarin alles floreerde. We liepen alvast op klompen want er zouden kabouterdorpen komen met groententuinen. We zouden zelfvoorzienend worden en niet afhankelijk van het kapitalisme. Een spannende toekomst lag in het verschiet. We waren superlinks, langharig en zeker niet kortzichtig. Het fundament werd gelegd. Vast niet voor niets!

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Bijna Jarig en hoe jong? Mooie foto, vooral met dat hoekje vergroot, hoe doe je dat?

    Beantwoorden
  2. Met inleghommel moest er nog bij.
    Ben van het jaar van de kat. En die jaren snorren van 1929 tot 1999 om de twaalf jaar. Ik van ergens er tussen in:>) Foto is in foto geplaatst. Je krijgt nog antwoord.

    Beantwoorden
  3. Ik zou bijna heimwee krijgen naar die tijd, hoewel ik juist het overiesselse durp had ingewisseld voor de grote stad Den Haag.
    Het groen bleef trekken.
    Hoe moeizaam soms, het wint altijd!

    Beantwoorden
  4. 1929 moet zijn 1927
    1929 is het jaar van de slang, sssssss
    Ja Den Haag en ik in Rotterdam, ging vaak naar Scheveningen…….toen het nog eenvoudig was…..gewoon de zee en het strand…. ……en een ijskarretje…………

    Beantwoorden
  5. Was nog wel jong, maar herinner mij die tijd ook heel goed. Dat was de tijd dat mijn ouders ook heel eco bezig waren en we op bezoek gingen bij de kleine aarde en allerlei eco festijnen. Onze tuin stond ook vol met allerlei moois en moeder had een groentuin en bakte zelf brood en banket. De boeken van John Seymour werden verslonden.
    Herinner jij je de serie terug naar de natuur nog, met Tom en Barbara Good. In het Engels heette de serie The Good life. Prachtig, twee mensen die de rat race achter zich laten en in een rijtjes huis back to nature gaan. Af en toe wordt de serie nog hwerhaald op de BBC en dan kijk ik er ook weer graag naar.
    veel liefshttp://mutabilis.web-log.nl

    Beantwoorden
  6. de reuze spring balsemienen staan nog steeds in mijn tuin maar toen de bruidssluier bij mijn moeder dwars door de voorgevel en plafond de zolder in groeide werd hij wredelijk vermoord.
    "neehee ik hoefd geen stekkie mam."

    Beantwoorden
  7. Oh verschillen we zoveel Monique:>) Heerlijke serie ‘The Good life’….dat kunnen alleen de Britten geloof ik
    Doranne: Heb uiteindelijk ook de zaag gezet in de wilde witte wolk van de naar binnen groeiende bruidssluier, uitbundig maar weinig bescheiden

    Beantwoorden

Geef een reactie

