RSS Feed

Ko en nijntjes

Geplaatst op

Konijnen. Dat is zachtheid, tederheid, aaibaarheid, lieflijkheid en is vaak prooi. Er zijn mensen die ze eten maar daar kan ik me niks bij voorstellen. In China eten ze poezen en dat gaat ook boven m’n bevattingspetje. Een gehaktbal is onherkenbaar maar het nuttigen ervan klopt ook niet natuurlijk. Als je dóórdenkt tenminste. Hoe heerlijk het onbewuste leven. Het niet-weten.

Het konijn is indertijd ingevoerd in Australië en het ging ze goed daar. Het zijn net mensen……Bij de konijnen af. Maarrrrr daar werd een virus voor uitgevonden: myxomatose. Alleen de allersterksten mochten blijven. Hier in Nederland zijn ze ook wat uitgedund. Hoe het echt met de konijnenstand is weet ik niet. De verhalen lopen uiteen.

Veel konijntjes heb ik gehad. Hubertina Albertina Wortelloof was de eerste. Toen kreeg ik Bunny, een afstandskonijn (niet aftands, ze beet zelfs) Bertram het angorakonijn kwam. Die werd door een hond zo gebeten dat hij het uiteindelijk niet overleefde. En de laatsten waren Dille en Kamille. Dille ontsnapte een keer voorgoed. Kamille werd tien jaar. Dille & Kamille waren wildkleurig.

HET SECURE KONIJNTJE (werd gevonden uiteindelijk:>)

Daar ginder in een hoekje
woont een secuur konijntje.
Hij heeft een opschrijfboekje
al is het maar een kleintje.

Daar zit hij in te schrijven
wat hij zo straks wil eten
om twintig over vijven.
Hij mocht het eens vergeten…..

Er staat ook geschreven:
Ik ben vandaag zo blij,
en ik ga door met leven,
want dat is goed voor mij.

Ik hou niet van de regen,
ik heb een neus en pootjes
en alles kan bewegen
en ik hou wel van krootjes.

En dan gaat het konijntje
nieuw regeltje beginnen,
weer op een ander lijntje.
En straks gaat hij naar binnen

en bergt het opschrijfboekje
weer netjes in een hoekje
achter een groen gordijntje.
Wat een SECUUR konijntje!

Annie M.G. Schmidt – uit ‘Ik ben lekker stout’

Het jaar van het konijn, de kat of de dakhaas is om de twaalf jaar. Net als de andere Chineze tekens. Heb het een tijdje bestudeerd en toegepast in de praktijk met opmerkelijke resultaten. Samen met het zwijn en het geit behoren ze tot de zogenaamde gevoelstekens.

Het konijn of kat houdt niet van vechten. Maar leidt het liefst een vredig leven op het platteland.

En zo eindigen we weer bij de astrologie of maandkunde.

Worteltje boven!

:>)

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Een instemmend sprongetje van ons konijn Snuggels is voor jou Annet.
    Nijntjes zijn leuk…zwijntjes trouwens ook (zei het zwijntje)

    Een knor van Hydra

    Beantwoorden
  2. … ik dacht juist: jee die annet, het lijkt Annie MG wel! … en toen zag ik een paar coupletjes verder de schrijfster staan 🙂

    ik heb wel konijn gegeten… ik vind het lekker met mosterd en wijn gemarineerd. En inderdaad ja… ik vind koeien écht net zo lief als konijnen!

    ik weet zeker dat ik op een dag vegetarisch zal zijn.

    groetjs!

    Beantwoorden
  3. Je bent wat je eet Marlis. Wiebel je nu ook met je neus?

    Hij is fijn Hydra is een zwijn en ik een knijn.

    :>)

    Beantwoorden
  4. ik wiebel waggel knor en heb grote domme ogen hihihi maar ik hinnik niet 😉

    Beantwoorden
  5. Ik vind konijntjes het leukst als ze vrij mogen rondspringen en hun natuurlijke behoeftes mogen volgen..
    Konijntjes in een hokje zijn in mijn beleving gewoon strafgevangenen die in een isoleercel zitten, terwijl ze volkomen onschuldig zijn.
    Ik zal nooooit begrijpen waarom mensen dieren in hokken, kooien etc. stoppen.

    Maar ik wil het ook niet begrijpen.. 😦

    Beantwoorden
  6. Je hebt geheel gelijk Marijke…….

    Beantwoorden

Geef een reactie

