RSS feed

Honden die loslopen op de weg. Grrrrrrrrrrrrrrrrt.

Geplaatst op

Vanavond even met Tjara langs de Bonnerveen. Ik heb me dik aangekleed maar het is zacht. De kou moet nog komen. Opeens hoor ik iemand roepen naar de naam van zijn hond. Oh, God die honden van boer T. lopen weer los.

Hij roept hard. Tevergeefs weet ik. Hij heeft ze niet onder contrxf4le.

Tjara vliegt er blaffend op af omdat ik ze altijd boos naar huis stuur. Maar dan loop ik aan de andere kant van de weg. Mijn grote angst is dat ze onder een auto komen. En dat zit er nu dik in. Er komen twee naast elkaar rijdende auto’s aan.

Ik ga op de weg staan om ze te gebaren. Beide jonge collies zijn nu in de berm en Tjara heeft zich losgerukt. Ik ga opeens hard gillen. T. staat in de verte. ‘Je moet een cursus volgen’ schreeuw ik naar hem. ‘Daar heb ik geen tijd voor’ roept hij. ‘Gotverdomme, klootzak’ roep ik naar hem terwijl mijn keel dicht zit van angst en kwaadheid.

De auto’s razen voorbij.

Ziedend ga ik naar huis. Daar begin ik te gillen. Alle ellende komt eruit. Hoe ik al met hem gesproken heb en denkend aan de situatie thuis. Al die krapte. Hoe komen we de maand rond enzovoort. En nu wéér een probleem erbij.

Het is al de derde keer dat dit gebeurt.

Ik weet dat er niets doordringt tot die botte koppen. Hoe ze zich meteen afsluiten voor vrouwen in nood hier.

Mannen: emotionele wrakken zijn het.

Ik heb hem over mijn angsten vertelt. Dat ik niet kan leven met de verongelukte honden en misschien Tjara erbij op mijn netvlies. En hoe hij de automobilisten in gevaar brengt. Hij zou net zijn schop uithalen naar de honden maar ik zei ‘Dat moet je niet doen!’

Hoe breng je zulke mensen bij dat ze een gevaar vormen voor anderen. Hoe breng je mensen bij dat ze geen controle hebben over hun siepen* en dat een puppycursus noodzaak is. In het belang van de honden en van iedereen.

Ik moet wel gaan praten met de wijkagent.

Want nu heb ik helemaal geen leven meer.

*siep is het drentse woord voor hond

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Wat erg Annet, je zou zulke mensen toch !!!! Ze spelen met levens en dan kan er nog een schop nagegeven worden ook. Verschrikkelijk !!!!

    Ik laat je niet in de steek hoor !!!
    Zo af en toe zal ik zeker langsvliegen. Jouw logjes zijn me te dierbaar !!

    veel liefs

    Beantwoorden
  2. Vreemd toch, die tegenstellingen. Je voelt je hier in Drenthe ontzettend thuis en tegelijkertijd voel je je tussen al die botte mannen als een kat in een vreemd pakhuis.
    ‘De natuur’ beleving van de meeste mensen hier verschilt nogal van de beleving van een stadsmens die in de natuur is komen wonen. Jouw opstelling in deze spreekt me aan omdat ik ook meer uitga van het belang van het dier boven het belang van een botte boer.

    Houdt moed Annet
    🙂

    Beantwoorden
  3. Ps: en denk nog even aan de mooie woorden van Ton Lemaire ,bijvoorbeeld deze:

    ….het leven bestaat uit veel grijze dagen zonder geestdrift, waarin we de bemiddeling behoeven van goden en troostrijke ideeën en de armen van een geliefde; want schaars zijn de momenten, dat de begeestering voor deze aarde en de vreugde om alles wat is, ons op de hoogte tillen van een vervulling van elk verlangen….

    Beantwoorden
  4. Ach, Annet, jij bent een gevoelige ziel (heb eens even wat rondgeneusd op je weblog) en die botte Drenten zijn dan niet te verteren. Je mag niet generaliseren, maar soms kun je niet anders 😉 Ik heb vier jaar in Drenthe gewoond en je krijgt me er nooit meer naar terug. Alhoewel ik de brinkdorpjes schattig en de natuur daar prachtig vind. Blijf jezelf trouw, hoor.

    Beantwoorden
  5. Ach Annet, je weet hoe ze zijn ,de mannen van het land zijn vaak nog botter.Toch is er iedere keer weer die verwondering ,dat ze zo zijn.
    Zou het ooit anders worden? Ik ben bang dat praten met de wijkagent niet echt zal helpen. Misschien alleen voor je eigen gevoel van recht doen.
    Laat je niet ontmoedigen,alle goeds komt langzaam en zeker op het platteland met de starre ideeen.

    Beantwoorden
  6. WEEKEND

    Ben je moedeloos
    Verkouden
    Chagrijnig
    Hou vol,
    Weekend komt eraan

    Heb je geen zin
    Baal je
    Is het hondenweer
    Troost je
    Weekend komt eraan

    Slaap lekker uit
    Bel je familie
    Bezoek je vrienden
    Leef je uit
    Het is weekend!

    Beantwoorden
  7. Dank voor jullie meelevenheid. Gedeelde smart is vaak halve smart. In dit geval wou ik dat jullie hier ook woonden voor daadwerkelijke steun.

    In het weekend gaat het gewoon door Palmira.

    Er zijn meer mensen die die plek mijden merk ik nu. Ze lopen met iedereen mee maar dan de andere kant op waar het stiller is, minder auto’s.

    Volgens mij moet je dit toch kunnen uitpraten Marjolijn.

    Je zult toch omringd worden door zulke verfijnde geesten als Ton Lemaire. Ik ging dansend langs de weg Marijke!

    Van mij zou hij geen last hebben, denk ik:>)

    Beantwoorden
  8. Je zult maar met zoveel botheid en onvoorzichtigheid worden geconfronteerd. Ik begrijp je woede maar heel goed. Naast een puppy-cursus is een baasjes-cursus misschien nog wel belangrijker …………

    Liefs
    Hydra

    Beantwoorden
  9. ik heb zelf twee honden gehad, die ik (zelfs ná cursus) niet onder bedwang had. Ze mochten dan ook niet los, behalve soms in het veld of bos. Maar ook daar (veld) kwam er soms een auto langs natuurlijk, en heb ik ook weleens machteloos staan schreeuwen naar mijn eigen honden 🙂

    Ik hoop dat ze nu allebei een betere baas hebben… maar mis ze nog wel heel erg

    Beantwoorden
  10. Ik was niet aan het schreeuwen maar aan het gillen. Vreselijk.

    Ja dat komt voor dieren niet aan te kunnen. De kracht moet uit jezelf komen. Een soort innerlijke kracht. Dit merk ik ook bij paarden.

    Twee jonge dieren blijft moeilijk maar zelfkennis is een pré.

    Ik ga er nog steeds niet langs wat inhoudt dat ik niet meer loop, alleen maar naar achteren over de velden.

    Ik blijft het aso vinden. Dit kun je je dieren en je medemens niet aandoen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

