RSS Feed

*Ode aan de stilte*

Geplaatst op

fotofoto: de geitenschuur alhier Is er iets heerlijker dan de eenzaamheid? Pas in de desolatie kun je één worden met de dingen om je heen. Eerst zoek je contact met jezelf, dan maak je verbindingen met dingen die je omringen. De ruisende bomen, de ritselende struiken, de wiegende bloemen, de schaduwen van de huizen en boerderijen. Het altijd fascinerende gedrag van de dieren. De altijd wisselende wolken. De kleuren in de lucht. De geur van de aarde. Het geluid van de stilte. ‘Ik ben hier maar mijn geest is overal’ zei Lulu Wang eens. Prachtige uitspraak waar Campert nog een grapje over maakte. Grinnikend las ik het. In de stad word je voortdurend afgeleid. Ik moet me daar wel afsluiten en me concentreren op het grote geheel om daar weer delen uit te kristalliseren en zo te kunnen genieten van leuke dingen die ik zie. Of wat ik ook maar zie. Het eeuwige gedruis op de achtergrond. Een mengeling van auto’s, fietsen en duizenden stemmen. Al die energie van mensen om je heen kunnen je afmatten al naar gelang in wat voor een bui je bent. Het kan je ook opkikken! En dan na de stad die heerlijke gang naar het groen. Het groen van de velden. De bomen. Heel weinig mensen. Ik kalmeer weer. Hier hoor ik thuis. Kom weer tot mezelf. Om van daaruit weer uit te waaieren. Dit is vrijheid. De keuzes die je kunt maken tussen opgedrongen gebruis of welkome gezoem van een bij. Het harmonieuze gezang van een vogel. Deze ode aan de stilte is ook een ode aan de vrijheid! Stilte is voor mij de perfecte vorm om in harmonie met mezelf te leven. Maar nooit zonder die verbondenheid om me heen te ervaren. Want ik ben zeker geen kluizenaar:>)

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. jacob hesseling

    winter raam bericht ,
    ode aan het mooie drentse land,
    of mooie ode aan het drentse land !

    Beantwoorden
  2. Ben het stukje aan het nalezen. Komt zo vers (te vers) uit m’n ‘pen’ en er is al een reactie.
    Razendsnel langs lange digilijnen Jacob!

    Beantwoorden
  3. Jacob is een snelle stadsjongen, dat is ie.
    Wij hebben ook heerlijke herinneringen aan een paar vakanties in een Drents boerderijtje (zonder dieren).
    Maar je hebt er geen idee van hoe rustig het in stadswijken kan zijn.

    Beantwoorden
  4. Groots verhaal Annet. In de stilte is zoveel te horen en te beleven.

    Beantwoorden
  5. Aanb. van mij. Goed weekend

    Beantwoorden
  6. Ow dat is helemaal goed!
    altijd ‘op vakantie’ in je eigen huis.
    En inderdaad, waar ervaar je nog werkelijke stilte, of het werkelijke duister van de nacht?
    Het gezoem van een ijskast, het gedrein van de wasmachine van de buren.
    Nee liever, veel liever ….als ik dat wens een huis van stilte en het zachte spinnen van de poes

    Beantwoorden
  7. man met sombrero

    Dat is nu wat ik zo mis: stilte, snorrende poes, ochtendvogeltjes. Ik hoop waar ik nu woon, niet lang meer te wonen. En mooie foto"s maak je.

    Beantwoorden
  8. Dank voor de reacties.
    En dank voor de tip Zwol. Ben een druil qua spelling:>)

    Beantwoorden
  9. Lieve Anne, bedankt voor je reakties op mijn blogjes. Ik herken veel van die stilte in je blog. Ik voel dat netzo, ik ben dus net op vakantie geweest in NL, in Arnhem en Amsterdam en ben blij met de stilte die me omarmde toen ik terugkwam in het wijde amerikaanse land

    Beantwoorden
  10. Dat klinkt als puur geluk!

    Beantwoorden

Geef een reactie

