RSS feed

*Op verhaal in Stadskanaal*

Geplaatst op

fotoVanmiddag mocht ik het erf even verlaten. Even een Hemaatje pikken in Stadskanaal (hij staat er nog hoor), naar Boels de visboer, gauwgauw kijken bij Shape naar wat uitverkoopkleding. Weer tien euro duurder dan vorig jaar. Vorig jaar was het drie stuks kleding voor 50 en nu drie stuks voor 60 euro. Tsjingeleboem er was niks bij en ik had er de poen ook niet voor. Het is alvast wennen omdat ik straks met 20 euro de week doormoet. Eigenlijk zo’n veertig euro maar de paarden eten per week voor ongeveer 21 euro aan hooi en stro. Ja dat worden leuke tijden! Vogelvoer gekocht bij de dierenwinkel in het winkelcentrum. In een kooi zit een oranje kanarie onophoudelijk te zingen. Er hangt een briefje aan z’n kooi: ‘Rene Froger, niet te koop’ staat er op. In een rommelige boekwinkel vind ik een agenda voor de helft van de prijs. Dus eigenlijk de eerlijke prijs. Zoals het had moeten zijn! Het water van het kanaal is bruin en hier en daar ligt ijs. Een groot bord met daarop 24 luxe appartementen die straks te koop zijn langs het Stadskanaal. Veel wat oud was is verdwenen en er komen flats voor terug. Niet zo erg lelijk eigenlijk. Het orgaangedeelte van Stadskanaal is totaal op de schop gegaan. Terwijl het daarvoor al opgeknapt was. De talrijke rozenperken zijn verwijderd met zo’n rotshovel en ik wilde nog wel zo’n struikje ‘s nachts uitspitten. Nooit gedaan natuurlijk en nu moet je aanzien hoe alles ruw weggeshoveld is. Talrijke bomen zijn weg en sprietjes aan een reuzenpaal met zo’n bandage erom zijn ervoor teruggekomen. Een vreemd beleid. Een Chinese jongeman groet hartelijk onderweg. Daarachter een oudere Hindoestaanse vrouw die wel erg sip kijkt. Ze groet ook niet. Even later schrijdt ze een zebrapad over. Die mooie loop doet haar gekweld gezicht vergeten. Er zijn nog meer verhaaltjes te maken. Maar ik ben Martin Bril niet. Jammer dat ik niet mobiel ben. Je maakt zoveel mee tijdens zo’n uitje. Dat is het leuke van Gieterveen. Je woont op het rustige platteland en toch dichtbij het theater en de film en de winkels. Kortom: vlakbij een stad die er het beste van probeert te maken!

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. Twintig euro voor eten per de week……….hoe krijg je die maaltijden voor elkaar ???

    Beantwoorden
  2. Wat een inspirerende sfeertekening heb je weer gemaakt. Mijn ouders gingen in lang vervlogen tijden ook vaak naar Stadskanaal. Ze waren er weg van. Bleven ook vaak lang weg als ze de smaak eenmaal weer te pakken hadden. Ik zat met het eten te wachten, maar zij zaten gekluisterd aan een winkeltje in Stadskanaal. Kwamen dan later met verhalen over mensen, dieren en winkels terug.
    Jouw verhaal zou ze zeer aanspreken, dat weet ik zeker.
    Groeten uit het ook mooie Emmen van Marijke

    Beantwoorden
  3. Heel verstandig van je om nu pas een agenda te kopen. Was het die met de heilige Brahmaan? Jouw log is ook gepimpt zeg. Ik loop achter.

    Beantwoorden
  4. Zat er in je portemonnee maar een even grote rijkdom als in je geest.

    Beantwoorden
  5. @ Indi wat mooi……….
    @ Zwolly: Veel soep met jugjes en knureitjes en gevulde takjes
    @ Ik herinner me dat van je ouders, herkenbaar
    @ Kees: met ‘fogeltjes’ natuurlijk en de natuur
    :>) Annet

    Beantwoorden

Geef een reactie

