RSS Feed

*Mooi Juultje van Volendam*

Geplaatst op

fotoVanmorgen las ik in de kunstbijlage van de VK over Annie Bos, de allereerste filmdiva van Nederland waarin gesproken wordt over de film ‘Mooi Juultje van Volendam’. Het toneelstuk ‘Mooi Juultje van Volendam’ werd geschreven door mijn vader. Annie Bos was van 1886. Mijn vader van 1884 en zijn vrouw mijn oma Anna Anken was van 1885. Mijn grootmoeder die later ‘Moeder Anna’ werd genoemd was ook actrice. Uit die verbintenis kwamen Jan Lemaire jr en Cor Lemaire voort. ‘Jantje’ overleed in 1960 op twee februari aan de gevolgen van de Jappenkampen (werd gezegd). De voor mij enthousiaste en jeugdige Cor (hij wordt beschreven als een stil en wat eenzame figuur) overleed in 1981. Moeder Anna stond bekend als een lieve vrouw. Hierbij een klein eerbetoon aan haar. Annet ©

p.s. dit betreft de eerste vrouw van mijn vader – dus niet mijn oma: dat was Marie Hentenaar en mijn opa was Adam Lemaire, van vaders kant, pfffft…..

Over Annette

Bezield stofje in de kosmos/dichterlijk fotograferend tekenares Leef bewust en vanuit m'n hart......

»

  1. ik denk dat jouw váder van 1884 was
    interessante aanvulling, dit blogje

    Beantwoorden
  2. Nou Kees ik ben helemaal in de war geraakt.
    Deze vrouw is niet mijn oma maar wel de eerste vrouw van mijn vader.
    Het lijkt wel een Snip- en Snapscène:>)

    Beantwoorden
  3. Er zat een tikfout in mijn eerste reactie. Ik bedoelde niet vader maar grootvader (we waren allebei in de war).
    Dat jouw vader op zijn 68e nog vader werd, daar heb ik niet zo gauw aan gedacht. De mijne was van 1904, dus ik begreep niet dat jouw vader twintig jaar ouder kon zijn.

    Beantwoorden
  4. Oh Annette, wat ontzettend leuk om te lezen. Mijn lief komt ook uit een dinosauriersfamilie die zich heel laat voortplant. Grootvader bijvoorbeeld kwam uit 1875. Ook zijn er heel veel prenten van vroeger bewaard gebleven. meer meer!

    Beantwoorden
  5. ’t Is niet m’n broer…..
    Annet wat een mooi log.
    Een rijke geschiedenis.

    Beantwoorden
  6. volgens mij hebben wij nog foto’s van juultje in het volendamse

    Beantwoorden
  7. stefan lemaire

    ..als hij toch weer open is kan ik het ook niet laten 🙂
    Mijn grootvader, Jantje junior, overleed voor zover mij bekend 2 februari 1960 aan gevolg van kanker.
    Zijn verblijf in een kamp (overigens een moffen kamp) zal hier zeker geen goed aan gedaan hebben natuurlijk.

    Beantwoorden
  8. Hi Stefan,

    Wat leuk een zoon van Daan!
    Ja een dame die heel positief over je opa sprak maakt een Wiki over
    je opa….

    Groetz!

    Beantwoorden

Geef een reactie

